Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Nieuws
14-02-2020

Google for Jobs

Recruitment is de laatste paar jaren steeds meer online marketing geworden. Immers wie zichtbaar is heeft meer kans om de juiste kandidaat te vinden.

Met de uitrol van Google for Jobs is er naast het uitzetten van bijvoorbeeld advertenties op social media nog iets bij gekomen waar we rekening mee moeten gaan houden. Ondanks dat Google for Jobs geen vacature website is zal de impact groot zijn. Wie actief op zoek is naar werk zal namelijk ook gebruik maken van een zoekopdracht via Google om vacatures te vinden. Google for Jobs toont een overzicht van 3 vacatures boven de organische zoekresultaten en heeft een applicatie waar kandidaten kunnen filteren op bijvoorbeeld afstand, salaris of werkuren. Wanneer je een vacature opent en wilt solliciteren kun je kiezen uit meerdere bronnen of platformen (wanneer deze er zijn natuurlijk) en wordt je doorgestuurd.

Om gebruik te kunnen maken van Google for Jobs moeten de voorbereidingen goed zijn, de website moet (technisch) op orde zijn, maar ook de vacature. Bij de vacature zit het hem vooral in de vacaturetekst. Zo worden de eerste vijf regels nog belangrijker, omdat Google na het openen van de vacaturetekst alleen de eerste regels toont, met een lees meer knop. Belangrijk om dus gelijk in de eerste regels voldoende aandacht te trekken om de rest te willen lezen.

Een aantrekkelijke vacature(tekst)

Het belangrijkste is een aantrekkelijke vacaturetekst. Een aantal punten zijn over het algemeen het belangrijkste.

De functietitel. De functietitel is ook gelijk het meest belangrijke zoekwoord van de vacature. Om te controleren of je wel de juiste functietitel inzet of een synoniem beter past kun je de tool Google Trends gebruiken. Lees hier onze blog over het inzetten van Google Trends voor de beste vacaturetitel. Zorg ook dat er geen afkortingen in de vacaturetitel staan.



Met de korte omschrijving en de eerste regels van de vacature moet je de aandacht trekken ten opzichte van andere vacatures. Waarom moeten ze nu juist deze vacature lezen (en daarna natuurlijk ook nog solliciteren)?

Wanneer de kandidaat verder geklikt heeft om de gehele vacaturetekst te lezen is het vooral belangrijk om duidelijkheid te bieden. Complete en actuele informatie is hierbij belangrijk. Vermeld alle functie-eisen en pre’s, maar focus ook op wat jullie als organisatie te bieden hebben. Een overzichtelijke opsomming van de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden doet het vaak goed.

Belangrijk punt hierbij wat vaak achterwege wordt gelaten; het salaris. 1 op de 5 sollicitanten haakt af als er geen duidelijk salaris is vermeld. Google gebruikt het ook als een van de ranking factoren bij Google for Jobs. Als je het salaris hier achterwege laat kan het zelfs zo zijn dat op basis van andere vacatures een geschat salaris aan jouw vacature wordt gekoppeld.

Gebruik synoniemen van relevante zoekwoorden. Om er voor te zorgen dat je niet de hele tijd in herhaling treed bij het gebruiken van de functienaam kun je het beste synoniemen inzetten. Leesbaarheid is hierbij het belangrijkste punt, wanneer je het zoekwoord te vaak herhaalt in de tekst zal Google je hier op afrekenen. Je kunt hiervoor suggesties halen uit Google Trendssynoniemen.net of bijvoorbeeld een zoekwoordentool als Ubersuggest gebruiken.

De ranking van je vacature wordt onder andere bepaald door het voldoen aan de aangegeven velden, hoe vaak men vanuit de vacature doorklikt om te solliciteren en hoe lang men bij de vacature blijft en hoe veel tijd men besteed aan het lezen. Dit zijn dus allemaal belangrijke factoren als je goed wilt scoren met je vacature op Google for Jobs.

De technische kant

Technisch moet de vacature op de website ook kloppen. Aan de achterkant van de website moeten de goede gestructureerde data gegevens mee worden gestuurd zodat Google weet wat er op de pagina te vinden is. Voor de vacatures is dit de zo genaamde Job Posting. De Job Posting vertelt dat het om een vacature gaat en geeft mogelijkheden om bijvoorbeeld het soort dienstverband aan te geven. Op basis van deze gegevens werkt het filteren binnen de applicatie van Google for Jobs.

Dit kun je laten inbouwen door je webbouwer of je CMS/ATS systeem.

Binnen de structured data zijn vijf velden verplicht om te gebruiken:

  • De datum waarop de vacature geplaatst is
  • Omschrijving van de functie (in HTML)
  • Naam van bedrijf die de vacature aanbiedt (in ons geval de klantnaam)
  • Locatie van het bedrijf die de vacature aanbied
  • Functietitel

De volgende velden worden aangeraden om te gebruiken, ze zijn niet verplicht maar tellen wel zwaar mee in de ranking van je vacature:

  • Einddatum van de vacature (alleen als er een einddatum is, anders niet opnemen in de structured data)
  • Locatie (Voor als sollicitant in de buurt moet wonen van bedrijf)
  • Salaris met daarbij uur, dag, week, maand of jaar waarbij het ook bedrag wordt aangegeven
  • Valuta van het salaris (bijna altijd gewoon in euro)
  • Standaard werktijden
  • Ervaringsvereisten (Toevoeging op omschrijving specifiek voor de functie eisen)
  • Verantwoordelijkheden (Taken die bij deze functie horen)
  • Branche waarin het bedrijf (of de klant) valt
  • Opleidingsniveau('s)
  • Type contract: voltijd, deeltijd, tijdelijk of vast
  • Unieke waarde voor de vacature, kan de URL of ID zijn
  • Locatie type (Wanneer het werk dat je 100% vanuit huis kunt doen)

 

Meten = Weten

Nu Google for Jobs in de bèta versie is uitgerold zijn er verschillende manieren om te controleren of het klopt en hoe je vacatures terecht komen in Google.

De techniek achter de structured data heeft Google een tool voor om te testen en om een voorbeeld te kunnen laten weergeven, deze vind je hier.



Via Google Search Console (Webmaster Tools) kun je ook controleren of de indexering van de structured data correct loopt. Wel is dit pas te zien als de data correct is ingesteld en geïndexeerd, wat vaak pas na enkele dagen na een juiste implementatie is. Tip is dus om eerst via de testing tool van Google te werken, en wanneer alles correct is ingesteld kun je het monitoren via Search Console. Het is te zien welke vacatures foutief (rood), met waarschuwingen (geel) of goed (groen) zijn ingesteld en of (en hoe vaak!) de vacatures vertoond worden in Google for Jobs.



Het monitoren van fouten is vrij eenvoudig en eventuele waarschuwingen waarbij niet alle velden correct zijn ingevuld is overzichtelijk en begrijpelijk. Wanneer je de waarschuwing opent zul je een lijst met URL's zien waar betreffende waarschuwing voor geld en deze vacatures kun je dan dus gelijk aanpassen.

 



De kandidaten die je vacature hebben bekeken en willen solliciteren kun je via Google Analytics terug vinden onder Organisch zoekverkeer met de bron google_jobs_apply. Naar verwachting zal hier een relatief hoog conversie percentage gehaald worden, de persoon heeft immers de gehele vacature al gelezen en wilt solliciteren en komt daardoor op de website terecht. Kwalitatief goede websitebezoekers dus. Bij ons zijn de eerste personen en eerste sollicitaties al binnen:


En nu?

Wanneer Google for Jobs voor iedereen beschikbaar is zal het er voor zorgen dat er nog een nieuw kanaal is waar je je vacature onder de aandacht kunt brengen, maar daarvoor is het nodig het een en ander goed te optimaliseren. Plaatst u uw vacature via Banenrijklimburg, dan zorgen wij voor een goede zichtbaarheid binnen Google for Jobs. Heeft u nog vragen naar aanleiding van dit stuk of andere recente ontwikkelingen op de arbeidsmarkt? U kunt contact met ons opnemen via [email protected]

Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Job Alert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Job Alert weer deactiveren.

Welke vacatures wil je ontvangen?

Gekozen vakgebieden:

Je kunt meerdere vakgebieden toevoegen.


    Gekozen opleidingsniveaus:

    Je kunt meerdere opleidingsniveaus toevoegen.


      Wat is je voornaam?

      Op welk e-mailadres?