29-06-2017
Werkenden in de leeftijd van 45 - 65 jaar maken inhaalslag op sociale media
Acht op de tien Nederlanders van 12 jaar of ouder maken gebruik van sociale netwerken. De afgelopen jaren is het gebruik hiervan onder ouderen toegenomen, terwijl dit onder jongeren nauwelijks is veranderd.
In 2016 was bijna 80 procent van de 12-plussers actief op sociale netwerken, in 2014 was dit nog bijna 72 procent.
Het verschil van sociale media gebruik tussen jong en oud wordt steeds kleiner
Jongeren maakten in 2016 weliswaar nog meer gebruik van sociale netwerken dan mensen in de oudere leeftijdsgroepen, maar het verschil is sinds 2014 kleiner geworden.
Het gebruik van sociale netwerken onder 45- tot 65-jarigen nam toe van 70 procent naar 83 procent.
Gebruik sociale netwerken naar leeftijd | 2016 | 2014 |
12 tot 25 jaar | 94,8% | 96,3% |
25 to 45 jaar | 93,1% | 89% |
45 to 65 jaar | 83% | 69,9% |
In 2016 nam 91 procent van de Nederlanders met een hoger opleidingsniveau deel aan sociale netwerken, tegen 83 procent van de middelbaaropgeleiden en 66 procent van de lager opgeleiden.
Het verschil naar opleidingsniveau is relatief het grootst bij deelname aan professionele netwerken (zoals LinkedIn) en het kleinst bij populaire sociale netwerken als Facebook en Twitter.
Tussen 2014 en 2016 is deelname aan sociale netwerken het sterkst gestegen onder middelbaaropgeleiden.
Bron CBS