Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Werken in online marketing
Blog
13-06-2025

Werken in online marketing: zo werk je efficiënt

Werken in de online marketing houdt in dat je in een snel veranderende branche werkt. Het is belangrijk om efficiënt te werken en in te spelen op ontwikkelingen en trends. In de onderstaande blog zetten we punten op een rij hoe je efficiënter kunt werken in de online marketing.

1. Begin met duidelijke doelen en prioriteiten

Het is belangrijk om te werken met bepaalde doelen en prioriteiten voor ogen. Voor het opstellen van doelen kunnen bepaalde methodes worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan de SMART-doelen. Door doelen SMART op te stellen, kun je doelen zo efficiënt mogelijk inrichten. Je kunt de focus aanbrengen met KPI’s. Dankzij KPI’s kun je zien hoe het werk gaat en of de doelen ook gehaald gaan worden. Door eerst doelen op te stellen, kun je gerichter online marketingmiddelen inzetten die deze doelen ondersteunen.

2. Maak gebruik van tools en platforms

Daarnaast is het een goede tip om te investeren in tools. Misschien ben je wel een dag in de week thuis aan het werk en moet je alsnog contact onderhouden met je collega’s. In dat geval is het slim om een tool te hebben waarmee je goed kunt samenwerken, op welke plek je ook bent. Dit vermindert bovendien e-mailverkeer en vergadertijd. Bovendien draagt dit ook weer bij aan de snelheid van het werk. Ook is het handig om tools te hebben waarmee je kunt analyseren, zoals een tool voor zoekwoordenonderzoek, die je kunnen helpen bij bepaalde SEO-onderdelen.

Daarnaast is het goed om te weten dat linkbuilding een belangrijk onderdeel van SEO is. Met linkbuilding kun je hoger scoren in Google. Het is dus slim om hier ook zeker aandacht in te steken, maar pak het wel goed aan. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van een linkbuildingplatform. Hiermee kun je efficiënt linkbuilding inzetten en het helpt je om relevante backlinks te vinden. Door strategisch een linkbuildingplatform te gebruiken, zorg je ervoor dat je efficiënt te werk kunt gaan en het overzicht behoudt. Wil je weten wat linkbuilding inhoudt? Lees er meer over op ‘linkbuilding uitgelegd’.

3. Automatiseer terugkerende taken

Daarnaast kun je nog efficiënter werken door terugkerende taken te automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan tools voor e-mailmarketing, social media scheduling of rapportages. Automatisering kan ervoor zorgen dat je tijd vrijmaakt voor strategisch werk: je moet er een keer goed voor zitten, maar daarna wordt het voor je gedaan of ingepland.

4. Werk met vaste workflows en sjablonen

Het is bovendien slim om met vaste workflows en sjablonen te werken. Denk bijvoorbeeld aan templates voor rapportages, campagnes of klantvoorstellen. Ook kun je feedback en revisierondes hiermee nog efficiënter maken. Bovendien kan dit het werk nog meer versnellen.

Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Job Alert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Job Alert weer deactiveren.
Welke vacatures wil je ontvangen?

Je kunt meerdere vakgebieden toevoegen.


Je kunt meerdere opleidingsniveaus toevoegen.