Webwinkels denderen door, flinke toename aantal werknemers
Gemak staat voor veel consumenten op 1. Dit kan zeker gesteld worden als men kijkt naar de groei van de webwinkels. Positief bijkomen is dat dit veel nieuwe werkgelegenheid met zich mee brengt. Het aantal werknemers bij webwinkels nam tussen 2012 en 2016 toe van 38.000 naar 62.000. Webwinkels kampen echter met moeite voor het invullen van ICT, inkoper en logistieke vacatures.
UWV deed onderzoek bij 5 grote webwinkels. Er is behoefte aan personeel op alle niveaus.
Zo is er vraag naar:
- Vriendelijke en sterke bezorgers (vaak geen opleidingseis);
- Nauwkeurig werkende logistieke krachten, die meedenken met het totale logistieke proces (vaak geen opleidingseis, soms mbo-niveau);
- Klantcontact medewerkers die denken vanuit de klant en dus begrijpen welke behoeften zij hebben. (minimaal mbo-niveau);
- Ervaren inkopers (minimaal hbo-niveau);
- Ict’ers en dataspecialisten met specifieke kennis (hbo/wo-niveau).
Vooral de nood naar goede logistieke krachten is hoog. Dit omdat het logistieke proces 24/7 doorgaat. Inherent hieraan is uiteraard personeel dat dit continue proces in gang houdt. In de decembermaand is de vraag naar personeel nog groter. Webwinkels zetten tijdens deze piekmomenten extra personeel in. Maar ook na de feestdagen zijn er goede kansen op een baan voor logistiek medewerkers.
Bron: UWV.nl