Verplicht naar een risicogebied voor werk, kun je weigeren
Je moet naar een risicogebied voor je werk, mag je weigeren?
Jouw werkgever vraagt je te reizen naar een risicogebied voor werk. Je wilt niet gaan, om er voor te zorgen dat je niet in aanraking komt met de risico’s, op dit moment het coronavirus. Maar mag je dit weigeren?
Reisadvies Buitenlandse Zaken
De Nederlandse overheid publiceert op hun website het reisadvies. Er zijn vier verschillende kleurcodes waar gewerkt mee kan worden.
Van groen tot rood staat hieronder een korte uitleg:
- Bij groen kun je gewoon reizen en zijn er geen maatregelen.
- Bij geel zijn er beperkte maatregelen maar kun je gewoon reizen, ook voor vakantie.
- Bij oranje zijn er maatregelen die het openbare leven ontwrichten zoals controles bij in- en uitreizen van het gebied. Vakantiereizen en andere niet noodzakelijke reizen worden afgeraden.
- Bij rood zijn er vergaande maatregelen zoals het afsluiten van gebieden. Het advies is dan ook om helemaal niet te reizen naar deze gebieden.
Maar wat nu als je werkgever wilt dat je naar een oranje gebied gaat voor het werk?
Bij een rood gebied mag je weigeren, maar bij een oranje gebied geldt dat alleen gereisd wordt wanneer dit noodzakelijk is. Maar wat is noodzakelijk?
Dat hangt af van het soort werk wat je normaal gesproken doet. Wanneer je op een kantoor werkt en sporadisch naar het buitenland reist, om bijvoorbeeld met klanten zaken te bespreken op het lokale kantoor, gelden er andere overwegingen dan als internationaal chauffeur.
De maatregelen zijn dan ook anders. In het geval van een kantoorbaan is het mogelijk om de klant hier heen te laten reizen of om het via een videocall op te lossen. Als internationaal chauffeur kan dat natuurlijk niet. Dan moet je in gesprek gaan met je werkgever.
Wanneer het gaat om standaard goederen is het misschien mogelijk de reis enkele weken uit te stellen. Maar gaat het om food, bederfelijke waren of bijvoorbeeld medicatie is er een andere overweging en kan er sprake zijn noodzaak, want als deze niet geleverd worden kunnen er flinke financiële gevolgen zitten aan het moeten afschrijven van de goederen.
Wel is het zo dat je werkgever voor een veilige werkomgeving moet zorgen. De vraag is of dat gezien de huidige omstandigheden met het Covid-19 virus haalbaar is. Vraag is dus of het dan nog verstandig is om te gaan.
Ontslag door werkweigering?
Het kan dat een werkgever dit ziet als werkweigering. Wanneer een werkgever je hiervoor wilt ontslaan zal dit via de rechter moeten lopen. De rechter bekijkt van geval tot geval of het om een terechte werkweigering gaat.
Hierbij zal een rechter zaken bekijken als de voorzorgsmaatregelen die je werkgever heeft getroffen. Hoe groot de financiële impact is op het bedrijf en hoe veel risico je loopt door je werkzaamheden. Gaat het om langdurig en intensief contact, of in het voorbeeld van de internationale chauffeur alleen laden en lossen?
Wanneer je hier vragen over hebt kun je bijvoorbeeld contact opnemen met jouw vakbond.