Verkoop jezelf aan je omgeving
Bij het netwerken leg en onderhoudt je zowel offline als online contacten die je kunnen helpen met je carrière en je privéleven. Dat contact is niet alleen goed voor jou: je moet ook de ander iets te bieden hebben. Dit kan informatie zijn, of een tip wanneer er ergens werk vrijkomt. Bedenk voor je aan de slag gaat goed wat je precies uit je netwerk wilt kunnen halen: wat kun jij bieden en wat wil je ontwikkelen? Dan kun je er makkelijk met anderen over praten.
Netwerken kun je altijd en overal doen. Let wel op dat je niet 24 uur per dag met werk bezig bent. Er worden regelmatig op allerlei locaties netwerkborrels en -bijeenkomsten georganiseerd. Ook kun je voor jou interessante trainingen of cursussen gaan volgen, praten met de mensen die je kent (familie, vrienden, collega's) of je gebruikt netwerkwebsites op het internet.
Elevator pitch
Als je nieuwe mensen ontmoet, is het handig om een elevator pitch klaar te hebben. Dit is een kort praatje waarbij je aan je gesprekspartner jezelf en/of een idee verkoopt. Binnen ongeveer een minuut leg je uit wie je bent, wat jij goed doet en wat je wilt bereiken. Het lijkt op de bekende vraag in vrijwel elk sollicitatiegesprek: ‘vertel eens wat over jezelf’. Elke situatie is anders, waardoor je elevator pitch ook telkens een beetje anders moet zijn. Probeer erachter te komen welke vaardigheden of eigenschappen je gesprekspartner belangrijk vindt en leg meer nadruk op deze onderwerpen. Naast een prikkelende opening en een afsluiting die uitnodigt tot doorvragen, bereid je de belangrijkste onderwerpen voor:
- Je studie en opleiding
- Je werkervaring
- Speciale vaardigheden
- Geslaagde projecten waar je een rol in speelde
- Je manier van werken
- Ben je een specialist of een generalist?
- Wat is voor jou belangrijk?
- Wat zijn je relevante hobby's?
- Wat wil je bereiken?
- Jouw unieke kenmerken, op je werk of in het dagelijks leven
Oefen je verhaal hardop voor een spiegel, waarbij je let op je stemvolume en je lichaamstaal. Eindig je verhaal met een uitnodiging om door te vragen, bijvoorbeeld door een vraag te stellen:
- Wat is de visie van het bedrijf op [...]
- Mijn huidige baan biedt [...], wat ik als erg prettig ervaar (wat zoek je). Kunt u mij vertellen hoe een typische werkdag eruit ziet in deze functie?
Je verhaal moet uiteindelijk goed antwoord geven op wie je bent, wat je te bieden hebt (oplossing) wat je toevoegt (voordelen) en wat je zoekt. Door van deze modules een samenhangend geheel te maken, heb je in elke situatie een geschikt verhaal.