Toenemende werkdruk in het onderwijs; zo voorkom je burn-out klachten!
Het is de laatste jaren al een steeds groter probleem; de toenemende werkdruk in het onderwijs. Zo heeft meer dan de helft van het onderwijspersoneel last van stressklachten en dit maakt het onderwijs een van de meest gevoelige sectoren voor een burn-out. Om dit te voorkomen is het belangrijk dat leerkrachten vitaal, productief en gemotiveerd blijven, maar hoe krijg je dit voor elkaar als de werkdruk alsmaar toeneemt?
Juiste balans is ‘key’
Volgens hoogleraar vitaliteitsmanagement Tinka van Vuuren (in gesprek met Trends in HR) is het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen wat de werknemer wil, kan en wat de omgeving vraagt en biedt. Mensen willen namelijk vrijheid en keuzemogelijkheden, gewaardeerd worden, leermogelijkheden krijgen en het samen doen. Deze behoeften zijn onder te verdelen in drie basisbehoeften: autonomie, competentie en verbinding. Wanneer deze behoeften vervuld worden, zal de kans groot zijn dat werknemers plezier in hun werk ervaren.
Meer aandacht voor vitaliteit
Volgens Van Vuuren gaan veel werkgevers de fout in door te proberen werknemers te ontzien in hun werk, zodat ze niet te veel hooi op de vork krijgen. Eigenlijk wil je dan iemand beter maken die helemaal niet ziek is. Het is beter om hen te stimuleren. Vraag jezelf af: Hoe kan ik mijn mensen versterken? Wat kan ik doen om ze meer energie te geven? Vitale werknemers zullen namelijk boven zich uitstijgen met als gevolg dat ze met minder stress naar werk zullen komen.
Meer energie, minder stress
Van Vuuren legt het volgende punt uit aan de hand van een voorbeeld: “Je moet het huis poetsen. Iets waar je al dagen tegenop ziet. Vol tegenzin begin je. Wanneer je op de helft bent, zie je dat je nog veel moet opruimen. Er lijkt geen einde aan te komen en wanneer je klaar bent voel je je uitgeput. ’s Avonds ga je op stap met vrienden. Het is gezellig, de muziek is goed en het eten is lekker. De tijd lijkt ineens voorbij te vliegen en aan het einde van de avond heb je energie voor tien.”
Dit is een goed voorbeeld van hoeveel invloed energiebronnen op je leven kunnen hebben. Het is dan ook belangrijk om een goede balans te vinden tussen iemands draaglast en draagkracht. Waar krijgt iemand energie van en wat kost veel energie? Als je ervoor wil zorgen dat iemand duurzaam inzetbaar is, draait het dus erom dat de zogenaamde energiebronnen vergroot worden en de bronnen van stress en veel energie verminderd worden.
Samen sta je sterk
Als leraar heb je misschien het gevoel dat je er alleen voor staat, maar ook binnen het onderwijs hoeft dat niet zo te zijn. Een les voorbereiden kun je alleen doen, maar ook samen met een collega. Al is het maar één keer in de week. Vraag deze collega ook om eens even een kijkje te komen nemen in de klas (al is het maar een kwartier) en vraag om feedback. Zo werk je met een heel team samen om jezelf en de onderwijsinstelling te verbeteren. Het helpt om samen problemen te kunnen aanpakken waar je in de dagelijkse praktijk tegenaan loopt. Er kan dan nog altijd werkdruk zijn, maar in ieder geval minder stress.
Een stuk werkdruk zal nooit weg te nemen zijn, maar het helpt al erg wanneer dit in enige mate weggehaald kan worden. Als je de middelen hebt, is het aannemen van een nieuw teamlid natuurlijk ook een oplossing. Via Banenrijklimburg bereik je duizenden relevante kandidaten met jouw vacature, zodat jij snel een nieuwe collega kan verwelkomen. Voor meer informatie kun je terecht op de website van Banenrijklimburg.
Bron: Trends in HR, Stichting Leerkracht