08-06-2016
‘Steeds vaker gebruik social media bij zoektocht naar baan’
Werkzoekenden gebruiken steeds vaker sociale media kanalen tijdens de zoektocht naar een baan. Het deel van de werkzoekenden dat sociale media gebruikt is het afgelopen jaar gestegen van 28 procent naar 36 procent.
Wat ook opvalt is dat het aandeel van Facebook hierbij groter geworden is.
In 2014 maakte 68 procent gebruik van Linkedin tijdens de zoektocht en 48 procent gebruikte Facebook. Tegenwoordig is dit 70 procent voor Linkedin en 62 procent voor Facebook.
Dagbladen, zowel landelijk als regionaal, zijn flink in populariteit afgenomen wat betreft het gebruik om een baan te vinden.
Bijna twee derde van de werkzoekenden geeft aan vooral vacaturesites te bezoeken in de hoop een nieuwe baan te vinden en ongeveer de helft zegt dat een persoonlijk netwerk ook nog steeds een grote rol speelt.
Sociale media worden niet alleen gebruikt om een baan te vinden, maar een kwart van de ondervraagde laat ook weten dat het de sociale media kanalen van bedrijven gebruikt om een eerste indruk van de organisatie te krijgen.
Bron: Managersonline.nl
Lees ook: Opmerkelijk beroep: Golfbalduiker