Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Nieuws
01-10-2020

Optimaliseer jouw CV met deze 9 tips

Wanneer je begint met solliciteren, zul je er snel achter komen dat je niet de enige bent op de arbeidsmarkt. Je zult je moeten onderscheiden van de concurrentie! Een goed begin is ervoor zorgen dat je CV helemaal in orde is. Hieronder negen tips die je kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw CV:

 

 

 

  1. Houd het persoonlijk
    Middels jouw CV presenteer je jezelf. Je schrijft dan ook iets over jezelf, dus is het gepast om jezelf aan te duiden met “ik”.

  2. Voeg relevante persoonlijke gegevens toe
    Een standaard onderdeel van elk CV is het benoemen van jouw personalia. Hier som je gegevens over jezelf op. Denk aan je NAW-gegevens, je geboortedatum, je e-mailadres en telefoonnummer, je nationaliteit en je kunt benoemen of je in het bezit bent van een rijbewijs. Let op: geef alleen relevante persoonlijke gegevens!

  3. Gebruik correcte spelling
    Dit lijkt vanzelfsprekend, maar toch komt het nog geregeld voor dat er spel- of taalfouten te vinden zijn in een CV. Controleer je CV altijd op spel- en taalfouten en vraag eventueel of iemand anders je CV ook eens wilt controleren voordat je je CV verstuurd.

  4. Schrijf niet te familiair
    Zorg voor professioneel taalgebruik. Wees niet te informeel in je CV.

  5. Geef je CV nog een extra controle voor het versturen
    Een goede tip is om je CV een keer uit te printen wanneer je klaar bent met schrijven. Ook wanneer je digitaal solliciteert. Op papier ontdek je eerder typefouten dan wanneer je van het beeldscherm af leest. Controleer ook nogmaals of je taalgebruik voldoende professioneel is.

  6. Maak je CV niet te lang
    Kort en krachtig zijn kernzaken wanneer het gaat over je CV. Onthoud dat werkgevers waarschijnlijk een stapel aan CV's door moeten en dat ze niet enorm veel tijd hebben om jouw CV door te nemen. Wees overtuigend, maar houd het kort en bondig!

  7. Benoem je opleidingen en relevante werkervaring
    Begin met je meest recente opleiding en werk dan verder teruglopend in de tijd. Doe hetzelfde bij het benoemen van je werkervaring. Beschrijf hierbij voor welk bedrijf je werkzaam bent geweest, in welke functie je actief was, in welke periode dat was en wat je precieze werkzaamheden waren.

  8. Benoem je successen/prestaties
    Ga verder dan het simpelweg opsommen van je werkervaring. Benoem je successen, vertel wat je bereikt hebt en toon zo aan de werkgever waar je allemaal toe in staat bent!

  9. Gebruik bepaalde trefwoorden
    Als je van plan bent om je CV op een vacaturesite te plaatsen, kun je gebruik maken van relevante trefwoorden in de richting waarin je zoekt of graag gevonden wilt worden. Dit kun je doen door passende functienamen, herkenbare opleidingstitels en gevraagde kerncompetenties of vaardigheden te vermelden. Recruiters gebruiken steeds vaker het internet om geschikte kandidaten te vinden en middels deze trefwoorden vergroot je de kans dat jij door hen gevonden wordt!

Hopelijk helpen deze tips je goed op weg bij het opstellen of optimaliseren van je CV. Kun je alle negen tips afvinken en is jouw CV helemaal in orde? Goed bezig! Bekijk dan snel ons actuele aanbod aan vacatures en begin direct met solliciteren!

Bron: MooiCV

Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Job Alert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Job Alert weer deactiveren.

Welke vacatures wil je ontvangen?

Gekozen vakgebieden:

Je kunt meerdere vakgebieden toevoegen.


    Gekozen opleidingsniveaus:

    Je kunt meerdere opleidingsniveaus toevoegen.


      Wat is je voornaam?

      Op welk e-mailadres?