Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Facebook vs linkedin
Blog
16-01-2023

LinkedIn vs Facebook: Welk advertentieplatform werkt het best voor jou?

Er zijn veel manieren om jouw vacature onder de aandacht te brengen bij de juiste kandidaten, maar hoe kies je de beste optie? Voordat je begint met zogeheten job marketing is het belangrijk om na te denken over je wie je precies wil bereiken. In deze blog bespreekt Lauren Smits, Job Marketeer bij Banenrijklimburg, welk Social media platform het meest geschikt is voor jouw vacature/doelgroep.

Doelgroep

LinkedIn richt zich voornamelijk op zakelijke gebruikers en professionals, terwijl Facebook meer wordt gebruikt als een sociaal netwerk.

Op Facebook kan je je doelgroep targeten door gebruik te maken van demografische gegevens, interesses, locatie en gedrag van gebruikers. De MBO doelgroep is hier relatief oververtegenwoordigd en dus goed te bereiken!

Op LinkedIn zijn de zakelijke targeting-mogelijkheden groter, omdat gebruikers hun complete cv en loopbaangegevens delen. Hierdoor kun je gerichter zoeken naar specifieke doelgroepen door bijvoorbeeld te zoeken op bedrijfsgrootte, functietitel en opleiding. Uit de data blijkt dat HBO én WO Professionals het effectiefst zijn te bereiken via dit kanaal. 

Demografie

LinkedIn heeft een oudere gebruikersdemografie dan Facebook, met een groter aandeel professionals met een hoger opleidingsniveau. Daarom kiezen wij er meestal voor om LinkedIn te gebruiken voor HBO+ functies en Facebook voor afgestudeerden uit het voortgezet onderwijs of MBO. Bovendien worden de advertenties van Meta, het moederbedrijf van Facebook, ook getoond op Instagram. Instagram wordt dan weer voornamelijk gebruikt door mensen onder de 35 jaar. Ben je dus op zoek naar jong talent? Dan is Instagram the place to be!

Advertentiekosten

Adverteren op LinkedIn is iets prijziger dan Facebook vanwege het specifiekere publiek en de gespecialiseerde advertentieformaten. Een LinkedIn targeting campagne op jouw doelgroep bedraagt bij Banenrijklimburg namelijk 200 euro voor 10 dagen. Dit terwijl het bij Facebook/Instagram ook 200 euro is, maar wel voor 14 dagen.  

Wil jij nou précies de juiste kandidaten bereiken met jouw vacature? Bij Banenrijklimburg werken Job Marketeers die de vacature doelgericht onder de aandacht brengen bij de juiste doelgroep. Zo schiet je niet met hagel en bereik je in combinatie met onze vacaturesite 100% van je online doelgroep! Bekijk hier de werkgeverszijde voor meer informatie.

Bron: Websteen.nl
Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Jobalert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Jobalert weer deactiveren.

Welke vacatures wil je ontvangen?

Gekozen vakgebieden:

    Gekozen opleidingsniveaus:

      Op welk e-mailadres?