Krimpend budget vraagt om slimme inzet
De komende weken wordt er weer gewerkt aan de budgetten voor 2021. Door de coronacrisis wordt dit voor veel bedrijven opnieuw een onzeker jaar. Recruiters en marketeers zullen hierdoor mogelijk moeten werken met een lager budget. Bij rondvraag binnen ons netwerk bleek 70% van de stemmen rekening te houden met een daling van de uitgaven op het gebied van Selectie en Werven de komende 6 maanden. Dit roept op tot creativiteit en een goed plan met betrekking tot je activiteiten voor 2021. Minder budget hoeft namelijk zeker niet te betekenen dat je je doelstellingen niet kunt halen!
Kijk naar de cijfers
Een belangrijke eerste stap voor een slimme besteding van je budget is om je plannen en beslissingen zo veel mogelijk te baseren op feiten en cijfers. Mogelijk houd je al een aantal KPI’s regelmatig bij en weet je uit ervaring van een aantal marketinginstrumenten inmiddels wel ongeveer wat ze opleveren en kosten. Zet deze cijfers eens op een rij en analyseer welke activiteiten tot het beste rendement hebben geleid. Dit rendement kun je op verschillende manieren uitdrukken. Denk bijvoorbeeld aan de kosten per aangenomen werknemer of de kosten per ontvangen reactie op je vacature.
Contentmarketing
Tijdens de corona pandemie is gebleken dat contentmarketing een nog belangrijkere rol heeft gekregen binnen de communicatiemix van organisaties. Online zichtbaarheid is tenslotte alleen maar belangrijker geworden tijdens deze periode van thuiswerken en binnen blijven. Daarbij is het sowieso een aantrekkelijk middel om in te zetten: het is een uitstekende methode om op authentieke en effectieve manier jouw boodschap over te brengen naar je doelgroep. Dit is een strategie die perfect past bij de huidige internetgeneratie.
Benut beschikbare middelen
Wist je dat een bedrijf vaak veel meer content reeds beschikbaar heeft dan in eerste instantie gedacht? Er zijn voorbeelden te over. Denk aan de blogs op je website, je gedeelde nieuwsbrieven en natuurlijk je uitstaande vacatures. Vacatures zijn uitermate geschikt om te worden ingezet voor marketingdoeleinden. Het brengt je bedrijf extra onder de aandacht en verspreidt tegelijkertijd de boodschap dat jouw organisatie zich staande houdt en zelfs op zoek is naar uitbreiding! Al deze beschikbare content kun je vandaag de dag eenvoudig delen via social media.
Een andere belangrijke bron van potentiële content is te vinden bij je eigen collega’s, benut hun talent en benut hun netwerk. Vrijwel ieder bedrijf heeft collega’s die actief zijn op social media, zowel voor zakelijke doeleinden als in hun vrije tijd. Ze beschikken daardoor over een netwerk en kunnen voor hun relaties fungeren als een zogenoemde trusted advisor. Die collega’s kunnen en willen jou waarschijnlijk graag helpen bij het verspreiden van je content. Onderzoek toont aan dat berichten gedeeld door personen tot 8x meer bereik opleveren dan berichten gedeeld vanuit het bedrijf.
Aan de slag
Ga dus zeker niet bij de pakken neer zitten, maar ga aan de slag en benut de kansen die wel degelijk voor het oprapen liggen! Bij Banenrijklimburg kunnen wij je hier volledig in ondersteunen. Wij hebben alle kennis in huis op het gebied van online vacature plaatsing, social media en online campagnes. Ook helpen wij graag bij het verspreiden van jullie content. Deel je bijvoorbeeld een ondersteunende blog met ons wanneer je een vacature online plaatst, dan plaatsen wij deze op onze homepagina en delen wij hem ook op al onze sociale kanalen. Wij denken graag met je mee in het opstellen van je plannen, neem gerust contact met ons op dan bespreken we de mogelijkheden!
Bron: SoWorker