Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Nieuws
12-06-2020

Jouw cv staat vol clichés


Aandacht is kostbaar

Pak voor het lezen van dit artikel je cv erbij. Lees je cv aandachtig door en omcirkel alle woorden waarvan jij denkt dat het clichés zouden kunnen zijn. Ik garandeer je dat je minstens drie woorden kunt omcirkelen. Waarschijnlijk zijn het er zelfs meer dan drie. Sterker nog: vrijwel alle cv’s die ik in mijn baan als recruiter heb gelezen, bevatten ten minste één vervelend cliché. Met name studenten en starters, die weinig ervaring hebben met het maken van een cv, maken zich schuldig aan het gebruik van deze nietszeggende woorden. Dat lijkt onschuldig, maar is eigenlijk een echt probleem. In dit artikel leg ik uit waarom jij direct alle clichés uit jouw cv moet verwijderen.

In dit artikel heb ik uitgelegd dat een sterke personal brand gebouwd wordt op een goed verhaal. Een goed verhaal is onder andere specifiek – het gaat over jou, niet over iedereen. Jouw verhaal moet onderscheidend zijn als je wilt dat mensen jou onthouden. Dit is per definitie het probleem met clichés: hoe meer clichés je gebruikt, hoe minder onderscheidend je bent. Een cv vol clichés is saai. Ik wil het niet lezen en ik ga jou niet onthouden. Tel daarbij op dat de meeste recruiters misschien wel tientallen cv’s per dag lezen en je beseft dat je met een saai en algemeen cv weinig kans maakt om uitgenodigd te worden voor een gesprek. Een goed cv trekt de aandacht van de lezer en is memorabel. Deze doelstellingen worden tegengewerkt door het gebruik van clichés. De oplossing voor dit probleem begint met bewustzijn en is snel gemaakt. Ik raad je aan om de volgende drie stappen te nemen:

Stap 1: Omcirkel alle clichés op je cv

Nogmaals: stap 1 is bewustzijn. Je moet weten welke clichés jij op dit moment gebruikt. Clichés die ik vaak tegenkom zijn bijvoorbeeld:

  • Ambitieus / gedreven: te algemeen.
  • Creatief / innovatief: blijkbaar niet, want je gebruikt een hoop clichés.
  • Communicatief: je kunt communiceren? Je kunt heel goed communiceren?
  • Teamplayer: wat betekent dit überhaupt? Kun je met iedereen goed samenwerken?
  • Resultaatgericht: iedereen richt zich op het resultaat bij het doen van een opdracht. Het doel is meestal om een bepaald resultaat te behalen. Hierin ben je dus niet de enige.
  • Hardwerkend / gemotiveerd: daar ga ik wel vanuit.
  • Nauwkeurig / accuraat: iedereen kan nauwkeurig zijn – het kost alleen maar wat concentratie.
  • Betrouwbaar / eerlijk: daar ga ik wel vanuit.
  • Onafhankelijk / zelfstandig: zelfstandigheid wordt van iedereen verwacht, dus dit voegt niets toe.
  • Verantwoordelijk voor: te vaag. Wat deed je precies?
  • Microsoft Office / Word / Excel / Powerpoint: wie niet? Het spreekt tegenwoordig voor zich dat je kunt omgaan met deze software.
  • Referenties op aanvraag: als je ze hebt, waarom geef je ze dan niet? Bovendien weet de recruiter heus wel dat hij jou kan vragen voor referenties.

Dit is bij lange na niet een volledige lijst, maar dit is in ieder geval een goed begin. Als je deze woorden of vergelijkbare woorden op je cv hebt staan, omcirkel ze dan.

Stap 2: Vervang die clichés door een beter woord

Om de clichés te vervangen door meer doeltreffende alternatieven wordt er wat creativiteit van jou verwacht. Het probleem bij veel clichés is dat ze te algemeen zijn: het zijn beschrijvingen die voor iedereen zouden kunnen gelden. Oplossing één is het cliché specifieker en concreter maken. Geef voorbeelden en beschrijf concrete situaties. Oplossing twee is het cliché uitschrijven als een volledige zin in plaats van een bijvoeglijk naamwoord. Enkele voorbeelden van oplossingen:

  • Ik ben een teamplayer == Ik weet dat ik van iedereen iets kan leren en werk dus graag samen
  • Ik ben communicatief == Ik ben sterk in zowel het geven als het ontvangen van feedback, ook wanneer dit zeer kritische feedback betreft
  • Ik ben creatief == Ik dwing mezelf om problemen altijd vanuit een andere hoek te bekijken

Welke van de twee spreekt jou meer aan? Hoewel deze oplossingen niet perfect zijn, zijn ze een stuk creatiever dan die eeuwige clichés. Ze zijn in ieder geval anders dan altijd. Dat is goed: een goed cv is opvallend en interessant genoeg om gelezen en onthouden te worden en dat bereik je niet met clichés, maar wel met dit soort oplossingen.

Stap 3: Controleer of je nieuwe cv een goed verhaal vertelt

Als je alle clichés hebt vervangen door andere woorden die doeltreffender en specifieker zijn, heb je jouw cv al sterk verbeterd. Nu is het zaak om ervoor te zorgen dat jouw cv een samenhangend verhaal vertelt. Onthoud: als starter ben jij een marketeer die een product zo aantrekkelijk mogelijk wil presenteren. Dat product ben jij zelf. Of potentiële werkgevers jouw product willen kopen, hangt af van de kracht van jouw verhaal. Een goed verhaal is specifiek en authentiek en daarmee geloofwaardig en memorabel. Lees hier meer over de rol die verhalen spelen binnen personal branding. Let er goed op dat de verschillende elementen van jouw cv elkaar niet tegenspreken. Is het mogelijk voor een lezer, die jou niet persoonlijk kent, om jou te beschrijven in één tot drie woorden? Vraag het aan familieleden, vrienden of collega’s. Zijn dat dan ook de woorden die jij zelf in gedachten had? Als dat zo is, heb je een goed verhaal weten te vertellen. Als dat niet zo is, moet je nog aanpassingen maken. Herhaal dit proces totdat je er zeker van bent dat je cv één samenhangend verhaal vertelt over wie jij bent en waar jij voor staat.

Geen saaie cv’s meer
Het is niet moeilijk om jouw cv clichévrij te maken. Door bewust te zijn van je fouten en door actief op zoek te gaan naar betere alternatieven, voorkom jij dat jouw cv op de stapel ‘niet interessant’ terecht komt.

Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Jobalert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Jobalert weer deactiveren.

Welke vacatures wil je ontvangen?

Gekozen vakgebieden:

    Gekozen opleidingsniveaus:

      Op welk e-mailadres?