Introductie nieuwe medewerker: 9 tips
Personeelsbinding begint bij de introductie van een nieuwe medewerker. Als een werknemer goed wordt ingewerkt, zal hij meer betrokken en gemotiveerd zijn en beter presteren.
Lees 7 tips voor een goede introductie van een nieuwe werknemer.
- Zorg dat de nieuwe medewerker zich welkom voelt.
Regel vooraf alle praktische zaken zodat de nieuwe werknemer zich zo snel mogelijk kan focussen op het werk. Denk hierbij aan een bureau, computer, e-mail account, toegangspasje, visitekaartje, eventuele werk- of bedrijfskleding, andere werkmaterialen etc. - Stel de collega’s op de hoogte van de komst en werkzaamheden van de nieuwe collega.
- Benoem een werkbegeleider. Bijvoorbeeld een collega die de nieuwe medewerker onder zijn/haar hoede neemt en die alle vragen kan beantwoorden.
Denk goed na wie de nieuwe collega moet inwerken. Werknemers die veel ervaring hebben zijn vaak geneigd om stappen over te slaan omdat het werk voor hen gesneden koek is. - Schrijf een introductieplan waarin alle segmenten van de organisatie aan bod komen zodat de nieuwe werknemer een goed beeld heeft van het bedrijf.
- Stel een inwerkprogramma op.
Dit kan een leidraad zijn voor een logische volgorde van de aan te leren vaardigheden. Je kunt niet verwachten dat de nieuwe collega direct alle taken op zich neemt. Zorg daarom voor een inwerkprogramma waarin duidelijk is wie, wat, wanneer en hoe de nieuwe werknemer wordt ingewerkt. Communiceer duidelijk welke taken vanaf wanneer moeten worden uitgevoerd (duidelijke verwachtingen); Maak aan het begin goede afspraken over de begeleidingstermijn. - Vergeet niet de nieuwe collega ook te informeren over de bedrijfsgewoontes en omgangsvormen.
- Geef de nieuwe medewerker de tijd om te wennen aan de nieuwe werkomgeving en collega’s. De een voelt zich sneller thuis dan de ander. Oordeel daarom niet te snel.
- Plan regelmatig een gesprek om de voortgang te bespreken. Zo kun je tijdig bijsturen als het niet goed gaat.
- Sluit de introductieperiode af met een gesprek. Is alles duidelijk en zijn er zaken die beter hadden kunnen verlopen?
Een organisatie heeft er alle belang bij om nieuwe werknemers zo snel en goed mogelijk te laten instromen. Onzorgvuldig onboarden van nieuwe werknemers is kostbaar: het duurt langer voordat de werknemers effectief zijn en het kan leiden tot ongewenste uitstroom.
Bron: TUXX