Hoe verwerk je negatieve feedback
Hoe ga je om met negatief commentaar? In elke baan kom je terecht in situaties waarin je kritiek krijgt. Reageer je direct en intuïtief, voel je je persoonlijk aangevallen dan neem je een defensieve houding aan. Goed kunnen omgaan met kritiek is een kwaliteit die weinig mensen bezitten. Hoe verwerk je negatieve feedback op een positieve manier.
LUISTER AANDACHTIG
Probeer feiten en meningen te onderscheiden. Je kunt dan effectiever reageren.
Wanneer je feiten van meningen weet te onderscheiden, kun je effectiever reageren. Een feit is Een feit is een gebeurtenis waarvan de werkelijkheid vaststaat. Een mening is een subjectieve opvatting.
SCHIET NIET IN DE VERDEDIGING
Wanneer je in de verdediging schiet, gaat de inhoud van de kritiek langs je heen. In plaats van jezelf de tijd te gunnen om te feedback te verwerken, ben je eigenlijk alleen maar op zoek naar fouten in het verhaal van de ander – je bent klaar om deze af te schieten of te weerleggen.
In de verdediging schieten is een emotionele reactie, geen rationele. Hoe kun je nu voorkomen dat je emotioneel reageert? Luister, zonder na te denken over een antwoord en stel gerichte vragen. Wanneer je luistert zonder daarbij na te denken over een antwoord, onderdruk je het gevoel om ergens tegenin te gaan.
Het stellen van vragen voorkomt dat je een defensieve houding aanneemt, omdat het de spanning uit een gesprek haalt. Gesprekken waarin kritiek wordt gegeven, kunnen soms beladen gesprekken zijn. Door het stellen van vragen neemt de intensiteit van het gesprek af, ontspan je en ben je minder geneigd je defensief op te stellen.
Daarnaast kan het geven van kritiek net zo moeilijk zijn als het verwerken ervan. Het stellen van vragen dwingt de ander om zijn kritiek in enkele kernzinnen te formuleren. Jullie gaan elkaar dus hoe dan ook beter begrijpen. Een vraag die je kan stellen is : ik wil even zeker weten of ik goed begrepen heb wat jij hebt gezegd. Klopt het dat jij vindt dat..?’
Dus
- Luister aandachtig
- Schiet niet in de verdediging
- Stel gerichte vragen
Bron : allesoverhr.nl