Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Blog
09-09-2022

Hoe maak je optimaal gebruik van het LinkedIn algoritme?

Het LinkedIn algoritme, hoe maak je hier optimaal gebruik van? Net als elke social media, zijn er een paar trucjes die je kunt gebruiken om te zorgen dat jouw posts het best scoren. Tiktok reageert goed op bepaalde muziek, Instagram houdt van veel comments op jouw post, maar waar houdt LinkedIn van?

Laten we eerst eens praten over wat het LinkedIn algoritme is. In principe is het een set van regels die LinkedIn gebruikt om te bepalen welke content aan gebruikers in hun feeds wordt weergegeven. LinkedIn gebruikt verschillende factoren om te bepalen welke content wordt getoond, waaronder de activiteit van de gebruiker, de connecties van de gebruiker en de locatie van de gebruiker. Spannend, toch?

Wanneer je iets op LinkedIn post, plaatst LinkedIn het in een van deze drie categorieën.

  • Spam
  • Lage kwaliteit
  • Hoge kwaliteit

Hoe bepaalt LinkedIn of jouw content spam, lage kwaliteit of hoge kwaliteit is?

Gebruik goede grammatica, gebruik niet meer dan een enkele link, tag niet meer dan 5 personen en post niet vaker dan elke 3 uur. Want LinkedIn posts die slordig en spammy overkomen, komen natuurlijk in de spam categorie terecht. Als mensen jouw post markeren als spam, het verbergen van hun feed of het gewoon negeren, zal LinkedIn jouw content (en mogelijk profiel/pagina) bestraffen.

Het onderscheiden van hoge kwaliteit en lage kwaliteit posts is wat lastiger.

Om te beginnen, boost je de kwaliteit van jouw posts door een afbeelding of video toe te voegen. Dit is een van de meest effectieve dingen die je kunt doen. Tag alleen mensen als je weet dat ze zullen reageren. Interactiviteit zoals dit is op elk social media platform een ingrediënt voor succes! Gebruik 3 hashtags. Verder, formatteer je je bericht zodat het gemakkelijk te lezen is. LinkedIn houdt niet van gigantische paragrafen op jouw tijdlijn. Ook worden sterke zoekwoorden gewaardeerd. Je kunt kijken op bijvoorbeeld Google wat voor keywords het goed doen. Tot slot: maak posts waar mensen op gaan reageren. De meest eenvoudige manier om dit te doen is door een vraag te stellen aan het eind van jouw post.

Hoe kan een recruiter hier gebruik van maken?

Wanneer jij jouw vacature deelt, wil je toch dat deze vacature optimaal jouw netwerk bereikt? Stel, je deelt nu een linkje op LinkedIn en krijgt geen reacties, dat zou zonde zijn toch? Nu weet je dat je jouw vacature kunt delen zonder dat dit wordt gezien als spam of een post van lage kwaliteit. Als jij de instructies van deze blog volgt, zal het LinkedIn algoritme jou helpen zo goed mogelijk jouw vacature te verspreiden!

Hulp nodig met het werven via LinkedIn? Bekijk dan onze vacature plaatsen pagina!

Bron: Brockmeyer
Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Jobalert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Jobalert weer deactiveren.

Welke vacatures wil je ontvangen?

Gekozen vakgebieden:

    Gekozen opleidingsniveaus:

      Op welk e-mailadres?