Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Nieuws
21-05-2021

Hoe haal jij het beste uit een sollicitatiegesprek?


De juiste sollicitant vind je niet zomaar!

Het werven van het juiste personeel is cruciaal voor het succes van elk bedrijf. Door een deskundig sollicitatiegesprek te voeren, kun jij vaststellen of de kandidaat ook over de juiste vaardigheden en kennis beschikt om de vacature succesvol in te vullen. Ook ontdek je zo of de houding, motivaties en waarden van de kandidaat goed aansluit op jouw bedrijf en het eventuele team. Om de effectiviteit van jouw sollicitatiegesprek te verhogen hebben wij de volgende tips voor jou op een rijtje gezet:

  1. Voorbereiding voor het gesprek

    Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding
    Om een zinvol sollicitatiegesprek te voeren is een goede voorbereiding cruciaal. Bereid vragen voor op basis van het CV van de betreffende functie. Doe jij het gesprek met meerdere personen, overleg dan eerst jullie vragen. Dat voorkomt dubbele vragen of een verschil in input. Stuur de kandidaat een duidelijke routebeschrijving en vertel hem waar hij zich dient te melden bij aankomst. Als werkgever kun je natuurlijk altijd een kandidaat “googlen” of sociale mediaprofielen bekijken om een eerste indruk te krijgen. Bedenk hoe jij de voordelen van jouw bedrijf en de functie kunt toelichten. Reserveer een passende ruimte om het gesprek te voeren en zorg ervoor dat deze comfortabel is en jullie hier niet worden gestoord.
  2. Formuleer verschillende vragen
    Tijdens een sollicitatiegesprek zijn vragen, gericht op gedrag, een effectieve manier om te beoordelen of jouw kandidaat beschikt over de juiste vaardigheden en karaktereigenschappen. De techniek is gebaseerd op het idee dat gedrag uit het verleden de beste indicator is voor toekomstige prestaties. Bekijk de functieomschrijving en noteer de belangrijkste eigenschappen, kennis, gedragskenmerken en capaciteiten die nodig zijn voor de functie. Maak vervolgens een lijst met vragen aan de hand waarvan de kandidaat uit kan leggen hoe hij of zij deze kwaliteiten in het verleden heeft getoond. Probeer de kandidaat zo veel mogelijk antwoorden te laten geven op basis van ervaringen.
  3. Het daadwerkelijke gesprek
    Start het sollicitatiegesprek door jezelf en eventuele andere aanwezigen voor te stellen. Leg de opbouw van het gesprek uit en vertel kort iets over het bedrijf, waaronder de kernactiviteiten, omvang, financiële positie, groeiplannen en bedrijfscultuur. Belangrijk is dat je laat zien waar het bedrijf staat, waar het naar toe wilt en hoe het bedrijf denkt daar te gaan komen. Omschrijf de functie op een pakkende manier, en noem hierbij ook projecten die betrekking hebben op de functie en bespreek de doorgroeimogelijkheden.

    Luister tijdens het gesprek aandachtig naar de antwoorden en maak notities als referentiebron. Pas op voor ontwijkende antwoorden, en vraag zo nodig door wanneer er een ontwijkend antwoord wordt gegeven. Besteedt aandacht aan de persoonlijke stijl, houding en waarden van de kandidaat, zo kun jij een weloverwogen mening vormen over zijn of haar geschiktheid.
  4. De afsluiting
    Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding
    Rond het gesprek af door de kandidaat te vragen of hij of zij nog vragen heeft over de functie of het bedrijf. Dit is een goede manier om te toetsen of de kandidaat goed over de functie heeft nagedacht, onderzoek heeft gedaan naar het bedrijf en opgelet heeft tijdens het sollicitatieproces. Op deze manier kan de kandidaat ook laten zien initiatief te willen nemen. Bedank de kandidaat voor zijn of haar tijd en interesse, en schets een beeld wanneer de beslissing gemaakt zal worden. Probeer zodra de kandidaat vertrekt jouw notities samen te vatten. Zo staat jouw indruk van de persoonlijkheid, vaardigheden en capaciteiten van de kandidaat nog vers in jouw geheugen en zo kun jij nadat je straks de andere kandidaten gesproken hebt, jouw notities gebruiken om jezelf te helpen met jouw eindoordeel.

    Natuurlijk zijn er nog meer tips te vinden richting het voeren van een sollicitatiegesprek en zijn er altijd verbeterpunten. Het feit is dat een kwalitatief sollicitatiegesprek valt of staat met een doordachte voorbereiding. Hieronder zijn de tips uit de voorgaande stappen nogmaals weergeven:
  • Bereid je goed voor
  • Stel kandidaten op hun gemak
  • Laat de juiste mensen de gesprekken voeren
  • Behandel kandidaten als klanten
  • Stel niet alleen de standaardvragen
  • Vraag naar praktische voorbeelden
  • Luister meer dan je praat
  • Vertel over je bedrijf en werksfeer
  • Maak aantekeningen
  • Laat de kandidaat weten waar hij/zij aan toe is
  • Ga niet te veel af op een eerste indruk

Heel veel succes met de selectie van jullie nieuwe werknemer!

Wil je zorgen dat jouw vacature door zo veel mogelijk mensen gezien wordt? Via Banenrijklimburg bereik je snel en efficiënt de Limburgse beroepsbevolking!

Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Job Alert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Job Alert weer deactiveren.

Welke vacatures wil je ontvangen?

Gekozen vakgebieden:

Je kunt meerdere vakgebieden toevoegen.


    Gekozen opleidingsniveaus:

    Je kunt meerdere opleidingsniveaus toevoegen.


      Wat is je voornaam?

      Op welk e-mailadres?