Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Nieuws
18-01-2022

Het vermogen om je aan te passen is in 2022 belangrijker dan ooit!

De laatste jaren waren niet makkelijk voor de meeste bedrijven en 2022 lijkt geen uitzondering te worden. De vele ontwikkelingen rondom o.a. de krappe arbeidsmarkt en het coronavirus zorgen ervoor dat één eigenschap essentieel is voor het succes van jouw bedrijf: het vermogen om je continu aan te passen aan de veranderende omgeving waarin jij actief bent.

Leren van de coronaperiode

Het werkleven zal nooit meer hetzelfde zijn. Dat is een feit dat we zullen moeten accepteren. Achteraf is het natuurlijk makkelijk om in te zien dat we onze werkplekken en culturen beter hadden kunnen voorbereiden op de jaren met corona. Zo bleken, volgens Frankwatching, onze digitale infrastructuren minder dynamisch en sterk dan we gehoopt hadden. Daarnaast beschikten vele werknemers nog niet over de vaardigheden voor de nieuwe manier van werken en waren onze digitale systemen en apps ontworpen voor een ander tijdperk en andere behoeften.

Maar terugkijken naar wat er anders kon, leert ons niet om in de toekomst te anticiperen op plotselinge wendingen. Met name in deze tijd kan een nieuwe ‘plottwist’ snel gebeuren.

Een nieuw begin

Waar veel werkgevers nog het idee hadden dat alles na corona weer terug naar normaal zou gaan, hebben ze dit nu toch weer uit hun hoofd gezet. De afgelopen periode is in feite een nieuw begin voor bedrijven, waarin ze vrijwel alle onderdelen van succesvol ondernemen moeten heruitvinden. Daarom is aanpassingsvermogen misschien wel de belangrijkste competentie. Ze zullen zich constant moeten aanpassen wanneer verandering na verandering op hen afkomt.

Dit houdt in dat er opnieuw gekeken moet worden naar wie de klant is en hoe deze zich gedraagt. Zij veranderen namelijk ook door de ontwikkelingen in de maatschappij. Maar dat is niet het enige.

Bedrijven moeten met name ook kijken naar wie de medewerker is, hoe leiders zich gedragen in hun nieuwe omgeving of rol en hoe ze als bedrijf omgaan met uitdagingen als duurzaamheid en diversiteit. Door meer thuiswerken (en dus minder controle), een hogere werkdruk door tekorten en verzuim, is de medewerker nog belangrijker geworden voor een bedrijf dan dat hij of zij al was.

Krapte op de arbeidsmarkt is een goed voorbeeld

De werving van nieuw personeel is een mooi voorbeeld van het aanpassingsvermogen dat werkgevers moeten hebben om hun bedrijf succesvol te houden. Omdat er niet zomaar een nieuwe werknemer gevonden kan worden voor een bepaald takenpakket, zie je een vervaging van functietitels en worden de takenpakketten van andere werknemers groter. Dit kan extra tijdsdruk geven, maar ook veel energie opwekken bij collega’s. Het trekt ze namelijk uit de dagelijkse sleur van dezelfde taken en geeft mensen de kans om zich te ontwikkelen binnen een nieuw vakgebied.

De krapte op de arbeidsmarkt resulteert ook in een fenomeen dat de Amerikanen ‘the great resignation’ noemen. Dit is een trend van werknemers die vrijwillig hun baan opzeggen als reactie op de coronacrisis en de vele vacatures op de arbeidsmarkt. Het is dus voor bedrijven ook enorm belangrijk om te kijken hoe ze op afstand werken of hybride werken kunnen faciliteren en zo een optimale werksituatie voor de werknemer kunnen creëren. Met de hoop dat ze loyaal blijven aan het bedrijf.

Aanpassen op technologische ontwikkelingen

Naast de veranderingen binnen een maatschappij, zijn er natuurlijk ook nog altijd de technologische ontwikkelingen die zich blijven opstapelen. Van nieuwe systemen tot innovatieve kanalen om mee te communiceren naar de doelgroep, je moet als bedrijf altijd openstaan voor verandering. Betekent dit dat je met alle nieuwe trends moet meegaan? Zeker niet. Kijk wat past binnen jouw bedrijf en wat echt een meerwaarde gaat zijn voor jouw organisatie.

Aanpassingsvermogen is de kern

Kortom, de focus voor 2022 moet voor bedrijven liggen bij het vermogen om je aan te passen. Dit moet zich nestelen in het DNA van het bedrijf. Dit betekent dat iedereen binnen een organisatie bereid moet zijn om te veranderen van situatie wanneer dit zich voordoet.

De werknemer moet bereid zijn om zich aan te passen aan nieuwe systemen, klantbehoeftes en taken. Een werkgever heeft de belangrijke rol om te beseffen dat in een veranderende wereld de werknemerservaring cruciaal is. Stel jezelf dus de vraag: Stel ik mijn werknemers centraal? Denk ook na over wat je moet aanpassen om de werkervaring van de werknemer optimaal te maken en hoe je dat gaat doen.

Verandering is een constante factor. Daarom moeten we allemaal in staat zijn om verandering te omarmen en er snel op te anticiperen. Functies veranderen, bedrijven krijgen te maken met transformaties en vaardigheden zullen continu veranderen. Dit zal leiden tot volledig nieuwe bedrijfsmodellen, markten en manieren van werken.

Betekent een verandering binnen jouw bedrijf dat je nieuw personeel moet werven? Via Banenrijklimburg kun je gemakkelijk een vacature plaatsen die terechtkomt bij 60.000+ werkzoekende bezoekers per maand. Daarnaast kun je door onze Job Marketing campagnes ook nog eens de grote groep niet-actief werkzoekenden bereiken!

Bron: Frankwatching

Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Job Alert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Job Alert weer deactiveren.
Welke vacatures wil je ontvangen?
Gekozen vakgebieden:

Je kunt meerdere vakgebieden toevoegen.


    Gekozen opleidingsniveaus:

    Je kunt meerdere opleidingsniveaus toevoegen.