Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Nieuws
11-01-2022

Het is tijd om de functietitel te heroverwegen

In de wereld van het werken zijn de functietitels nog altijd een groot begrip. Ze betekenen een bepaald soort taken en verantwoordelijkheden die de werknemer toebehoren en leggen grenzen tussen afdelingen en collega’s. Het is dus al decennia de manier om de werknemer te omschrijven. Maar toch zie je de laatste jaren een opvallende ontwikkeling. De opkomst van technologie en de digitalisering binnen bedrijven heeft geleid tot een vervaging van het takenpakket per functie en verwachtingen die leidinggevenden hebben. Hoe zit dat?

Het takenpakket kent geen grenzen meer

De realiteit is dat de functietitel, zoals we die kennen, niet meer van deze tijd is. De hedendaagse werknemers werken vaak samen met andere teams of afdelingen en geven advies buiten hun vakgebied, terwijl ze nog steeds hun taken uitvoeren die passen bij hun functieomschrijving.

Met de toenemende hulp van technologie en digitale programma’s, leren de meest betrokken werknemers continu nieuwe skills. Hiermee kruisen ze steeds met de oorspronkelijke grenzen van de functietaken om de productiviteit en werkkwaliteit een boost te geven. De vraag is dus; zijn de traditionele functietitels nog wel van deze tijd? Geeft de functie ‘Sales Manager’ nog wel de juiste weergave van de taken die je daadwerkelijk zal uitvoeren?

De functie ‘secretaresse’ is verleden tijd

Zolang de technologie zich blijft ontwikkelen en meer banen geautomatiseerd worden, zullen functietitels transformeren tot titels die de werknemer niet beperkt tot een beperkt takenpakket. Sommige functietitels geven zelfs een negatief beeld van de werkzaamheden die iemand gaat uitvoeren, terwijl dit helemaal niet zo is! Neem bijvoorbeeld de functie ‘secretaresse’. Dit is een functie die vrijwel geheel veranderd is in de laatste jaren. Tegenwoordig worden functietitels als ‘Office Manager’ gebruikt of wordt het woord ‘assistent’ achter de betreffende afdeling gezet, zoals ‘Finance assistent’.

Niet alleen de functienaam, maar ook het takenpakket van deze ‘Office Managers’ is veel breder geworden. Het vak heeft zich steeds meer verdiept en steeds meer mensen met deze functie opereren op HBO werk- en denkniveau. Dat niet alleen, want ze krijgen ook een steeds belangrijkere rol binnen projecten en daarmee wordt de functie ook uitdagender en interessanter.

Functieomschrijvingen moeten perspectief geven

Voor recruiters, HR-personeel en andere personeelsmanagers wordt het goed omschrijven van de functieomschrijving bij vacatures dus nog belangrijker. Zij kunnen helpen bij de transformatie, het design en de optimalisatie van zowel functieomschrijvingen als functietitels. Al voor dat je als recruiter of HR-personeel de pen op papier zet dien je jezelf, volgens Harvard Business Review, drie vragen te stellen:

  • Welke hedendaagse en toekomstige taken moet deze functie direct oplossen?
  • Waar kan deze functie ook nog ergens anders in de organisatie een impact hebben?
  • Welke kerncompetenties zullen deze persoon (en daarom ook het bedrijf) succesvol maken?

Vanuit hier is het aan te raden om een functie die klaar is voor modernisering, aan te passen naar een naam met ruimte voor flexibiliteit en groei. Bijvoorbeeld het eerdergenoemde ‘secretaresse’ veranderen in ‘Office Manager’. De functietitel ‘Office Manager’ geeft een veel breder beeld van verantwoordelijkheden binnen een bedrijf dan de titel ‘Executive Assistent’.

De kern tot succes voor iedereen zal zijn dat we gaan begrijpen dat elke werknemer en collega meer is dan een functietitel, lijst met skills en verwachte taken.

Technologie zorgt ervoor dat functietitels onnodige grenzen stellen

Nu veel meer werkzaamheden geautomatiseerd zijn door digitale programma’s, hebben werknemers meer tijd om te praten en samenwerken met mensen buiten hun eigen afdeling. Dit kan vervolgens weer zorgen voor productiever personeel dat dynamischer en preciezer werk aflevert door de extra kennis die ze opdoen bij andere afdelingen. Het geeft daarnaast ook een groter teamgevoel binnen gehele bedrijf en dat men samen werkt naar een gezamenlijk doel.

Hoe meer dagelijkse taken geautomatiseerd zijn, des te meer komen werknemers toe aan werk dat misschien niet past bij hun functieomschrijving. Ze leren hierdoor nieuwe skills en dit maakt ze weer waardevoller dan hun functie zou omschrijven. Dit is dan ook de voornaamste reden dat veel traditionele functietitels de moderne werknemer gewoonweg niet meer aanspreken.

De focus moet liggen op skills

Bij het opstellen van de functies voor de toekomst, moet de omschrijving meer nadruk leggen op de skills en niet meer op het takenpakket dat erbij komt kijken. Dit zal helpen met het vinden van het juiste talent met de benodigde vaardigheden om een doel te behalen. Wil een werknemer leren van andere afdelingen en nieuwe skills verkrijgen? Moedig dit dan aan! Zet dit ook vooral in de vacaturetekst.

Conclusie: werknemers voelen zich door de technologische ontwikkelingen gesteund en aangemoedigd om te leren buiten hun normale werkroutine. Functietitels en functieomschrijvingen moeten hun hierbij niet in de weg staan en ze niet afschrikken wanneer ze jouw vacature voorbij zien komen.

Is jouw bedrijf toe aan nieuw talent dat staat te popelen om nieuwe skills te leren en een impact te maken op de gehele organisatie? Plaats dan jouw vacature op Banenrijklimburg en vind de meest geschikte kandidaten in Limburg. Bekijk ook zeker eens onze Job Marketing campagnes om ook de latent werkzoekenden te bereiken.

Bron: Harvard Business Review

Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Job Alert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Job Alert weer deactiveren.

Welke vacatures wil je ontvangen?

Gekozen vakgebieden:

Je kunt meerdere vakgebieden toevoegen.


    Gekozen opleidingsniveaus:

    Je kunt meerdere opleidingsniveaus toevoegen.


      Wat is je voornaam?

      Op welk e-mailadres?