Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Nieuws
25-09-2020

Het belang van een sterk werkgeversimago


De zoektocht naar nieuw personeel verloopt niet altijd even eenvoudig. Sommige vacatures zijn sneller ingevuld dan verwacht, andere vacatures vereisen meer tijd en inspanningen. Daarom is het voor jouw organisatie belangrijk om zoveel mogelijk punten te scoren op alle vlakken die bijdragen aan het aantrekken van nieuw talent, jouw organisatie moet (positief) opvallen bij je doelgroep. Dat kun je onder andere doen met een sterk werkgeversimago. Wat dit precies is en hoe je jouw werkgeversimago versterkt leggen we in dit artikel aan je uit.


Wat is je werkgeversimago?

Verschillende mensen hebben verschillende opvattingen over het werkgeversimago. Waar de een het vooral ziet als het hebben van een goede social media exposure, beschouwt een ander het als het inzetten van campagnes om personeel te werven. Het is echter veel meer dan dit. Een sterk werkgeversimago draait niet alleen om het aantrekken van nieuw personeel, maar ook om het behouden van je huidige medewerkers!
Bij een succesvol werkgeversimago gaat het erom een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie te verkrijgen en te behouden bij je (potentiële) medewerkers.

De voordelen van een goed werkgeversimago

Hoe potentiële kandidaten jou als werkgever zien is ontzettend belangrijk voor het werven van nieuw talent. Heb je een goed werkgeversimago, dan worden vacatures sneller vervuld door kandidaten die graag bij jouw bedrijf willen werken. Met een goed werkgeversimago ervaar je minder capaciteitsproblemen, waardoor je jouw dienstverlening kunt optimaliseren, minder retentie hebt en het verloop lager is. Soms wordt zelfs geconcludeerd dat kandidaten tegenwoordig een plezierige werkplek belangrijker vinden dan een hoger salaris.

Drie concrete adviezen voor het verbeteren van je werkgeversimago

Hoe beter je in staat bent om aan te tonen wat jou als werkgever interessant maakt, hoe beter je de beste kandidaten uit de markt weet aan te trekken en hoe trotser jouw medewerkers zijn op jou als werkgever. Dat leidt weer tot een gemotiveerd team. Een win-winsituatie dus. Wat kun je nu daadwerkelijk doen voor een sterk werkgeversimago?

  1. Wees een goede werkgever
    Vertel niet alleen wat voor een goede werkgever je bent, laat dit ook daadwerkelijk zien in de praktijk. Zorg ervoor dat mensen met plezier voor jouw organisatie werken en dat ze er trots op zijn om deel uit te maken van jullie team.

  2. Denk na over jouw bedrijf en je verhaal
    Jezelf onderscheiden kan tegenwoordig lastig zijn, maar het is goed om te weten waarom jouw huidige werknemers voor jou gekozen hebben en waarom ze nog steeds bij jou werken. Ga met je personeel in gesprek en ontdek wat ze trots maakt en wat jouw bedrijf uniek maakt. Gebruik deze informatie bij het opstellen van je bedrijfsverhaal en als de fundering van al je wervingsacties.

  3. Bereik je doelgroep met een gerichte boodschap
    Je bent een goede werkgever en je werknemers voelen zich trots onderdeel van het team. Nu is het taak om jouw werkgeversimago naar buiten te communiceren! Zonder de juiste externe communicatie blijft werven lastig.

    Een goed werkgeversimago verspreidt zich ideaal via mond-tot-mondreclame. Tevreden medewerkers delen hun positiviteit over jouw organisatie zowel off- als online. En zo verspreidt de boodschap zich snel met een groot bereik. Het is echter belangrijk om precies jouw doelgroep deze boodschap te laten horen. Dit doe je door concreet uit te denken op wie je je richt, welke personen passen goed bij jouw bedrijfscultuur. Je bepaalt op welke kanalen je deze mensen het beste kunt bereiken en op welk moment. Daarna zorg je ervoor dat je de juiste mensen die juiste boodschap brengt.

    Niet alleen beschikt Banenrijklimburg over een grote hoeveelheid kennis over hoe je precies jouw doelgroep bereikt, er zijn meer mogelijkheden. Naast het plaatsen van je vacatures en het opzetten van een social media campagne, kun je jouw werkgeversimago branden via een bedrijfspagina op onze website. Deze pagina ontvang je gratis bij een vacatureplaatsing en dient als uithangbord van jouw organisatie op ons platform. Limburgse werkzoekenden hebben middels het bedrijfsnetwerk de mogelijkheid om gericht op zoek te gaan naar hun ideale werkgever. Je kunt je hier profileren met bedrijfsinfo, testimonials en beeld/videomateriaal. Met maandelijks meer dan 60.000 bezoekers van onze website is dit een uitstekend platform om jouw goede werkgeversimago te profileren!

Bron: WeAchieve

Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Jobalert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Jobalert weer deactiveren.

Welke vacatures wil je ontvangen?

Gekozen vakgebieden:

    Gekozen opleidingsniveaus:

      Op welk e-mailadres?