Dit is wat Gen Z zoekt in een bedrijfscultuur
Een werkvloer bestaande uit 4 (en soms 5!) generaties is niet ongewoon. Denk aan babyboomers (1940-1955), generatie X (1955-1970), de pragmaten (1970-1985), generatie Y (1985-1995) en generatie Z (1996-2010). De jongste werknemers, generatie Z, is opgegroeid met digitale hulpmiddelen. Hoe dit hun wensen en verwachtingen van de bedrijfscultuur beïnvloedt, lees je hier.
Gen Z werkt graag thuis
Uit onderzoek van a.s.r. blijkt dat generatie Z het minst waarde hecht aan de fysieke aanwezigheid van collega’s. Deze jongste werkgeneratie hecht vooral belang aan flexibiliteit in hun werk. Om jonge werknemers aan te trekken is het daarom voor bedrijven belangrijk om in vacatures te benadrukken dat thuiswerken mogelijk is. Een bedrijfscultuur waarin vertrouwen en zelfstandigheid centraal staat is volgens Gen Z ideaal.
Slim werken
In tegenstelling tot oudere generaties, die vaak het motto work hard, play hard aanhangen, gelooft generatie Z meer in slim werken en altijd plezier hebben in wat je doet. Door hun work smart instelling probeert de jongste generatie zo weinig mogelijk taken op zich te nemen. Maar dat betekent echter niet dat ze niks willen doen.
Uit het onderzoek blijkt dat zij aanzienlijk vaker openstaan voor een tweede baan: 16% van de werkende generatie Z combineert meerdere banen. Dit wijst erop dat zij werkvoldoening belangrijk vinden. Een combinatie van een baan voor het inkomen en een extra baan waar ze plezier uit halen, is voor hen niet ongewoon. Ze verwachten dus een werkcultuur die flexibel en ruimdenkend omgaat met bijbanen en nevenactiviteiten.
Authenticiteit is belangrijk
Generatie Z hecht veel waarde aan authenticiteit, eerlijkheid en transparantie. Deze waarden worden binnen hun sociale kring gestimuleerd, maar ook binnen opleidingen. Gelijkwaardigheid en een open houding naar anderen toe getuigen van respect op de werkvloer. Eerlijkheid geldt niet alleen persoonlijk, maar ook naar de wereld toe. Milieubewuste Gen Z’ers zijn er in grote aantallen, en zij verwachten van hun bedrijf dat zij hier verantwoordelijkheid in nemen.
Bij Banenrijklimburg
In een gesprek met het jongste teamlid van Banenrijklimburg, behorend tot Generatie Z, kwamen persoonlijke verwachtingen rondom bedrijfscultuur naar voren. Zo vindt deze stagiaire het prettig als er ruimte is voor korte, actieve onderbrekingen gedurende de werkdag, om daarna weer met meer focus te kunnen werken. Ook flexibiliteit in werktijden wordt gewaardeerd. Daarnaast wordt de voorkeur gegeven aan een werkomgeving waar slimmer gewerkt wordt in plaats van simpelweg harder.
Als je als bedrijf Gen Z wilt aantrekken, is het belangrijk om een cultuur van flexibiliteit, transparantie en authenticiteit te omarmen. Dit kan niet alleen helpen bij het aantrekken van jong talent, maar ook bij het behouden ervan in de toekomst.