Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Nieuws
09-09-2021

De kracht van employer branding

Het succesvol werven van personeel blijft lastig. Recent deelden wij de blog: Hoe vind je de ideale kandidaat voor jouw vacature?

Hierin beschreven wij al een aantal handige tips en tricks om jouw vacature op te laten vallen, en te zorgen dat die top kandidaat wél solliciteert. Werven is namelijk een combinatie van factoren die goed moeten samenwerken om de beste medewerkers te trekken. Mensen naar jouw vacature leiden is één ding, via vacaturesites en socialmedia zijn kandidaten beter te bereiken dan ooit. Dit zorgt er echter ook voor dat de concurrentie om kandidaten erg hoog is. Zorgen dat kandidaten daadwerkelijk solliciteren, en dat jouw bedrijf ook écht de eerste keuze is, blijft helaas erg lastig.

Op basis van een blog van The DISTRIKT, your world online! volgen wij deze kwestie vandaag op met nóg meer ideeën om op te vallen als werkgever.

Hoe ga je dit doen? Twee woorden: Employer Branding!

Door het inzetten van goede employer branding laat jij als werkgever zien wat jouw bedrijf in huis heeft. Wat maakt jou als werkgever uniek? Waarom solliciteren mensen bij jou en niet bij de concurrent? Wie zijn de mensen achter de schermen? Een goede werkgever steekt tijd in employer branding, dus tijd om de handen uit de mouwen te steken!

Wat zijn je doelgroepen?

Employer branding is meer dan alleen werving, het begint bij je huidige medewerkers!

Zij zijn de hart van je bedrijf, en tevreden medewerkers trekken veel gemakkelijker nieuw talent aan doordat ze positief praten over je bedrijf. Daarnaast leiden tevreden medewerkers doorgaans ook tot betere financiële resultaten, win win!

Ook toekomstige medewerkers hebben behoefte aan eerlijkheid, waardering en duidelijke communicatie. Maak daarom duidelijk wát jouw bedrijf zo bijzonder maakt, en waarom het ook leuk is om voor jouw bedrijf te werken! Bedrijfsuitjes, vrijdagmiddagborrels, lunchuurtjes of flexibel in te zetten uren laten zien dat jij als werkgever geeft om je medewerkers, en dat ziet de sollicitant ook!

Nog een tip? Laat medewerkers aan het woord! Vaak is er geen betere manier om een beeld te krijgen van je werkdag, dan het te horen krijgen van iemand die al bij het bedrijf werkt.

De voordelen van employer branding

Als je investeert in employer branding, investeer je in méér dan alleen de werving van goed en passend personeel.
Employer branding zorgt ook dat:

  • Je een totaalplaatje opbouwt voor de buitenwereld, dus ook voor mogelijke klanten. 
  • Je wervingskosten aanzienlijk dalen. 
  • Medewerkers meer betrokken zijn bij het bedrijf, waardoor personeelsverloop een stuk lager is, en je dus minder medewerkers kwijt raakt. 
  • Medewerkers hogere commitment hebben om bedrijfsdoelen te behalen.

Zoals je ziet draagt employer branding bij aan de complete beleving van jouw merk/bedrijf. Je personeel is, letterlijk, de meest menselijke kant van je bedrijf. Geef daarom aan hoe iedereen met elkaar omgaat, hoe de sfeer is binnen het bedrijf, hoe iedereen samenwerkt aan een gezamenlijk doel, etc. Zorg dat jouw employer branding, voor zowel nieuw talent als klanten, nét dat zetje geeft om voor jouw bedrijf te kiezen.

Happy employees, happy customers

Tevreden klanten zijn leuk, maar je medewerkers moeten ook tevreden zijn. Deze twee vullen elkaar namelijk erg goed aan. Het is belangrijk om de ervaring die de kandidaat heeft bij jouw bedrijf te waarborgen, en passend te maken bij jouw merk en klantbeleving. Zo wordt het makkelijker om kandidaten te boeien, te binden aan je bedrijf, en gelukkig te maken. Happy employees, happy customers.

Zet je bedrijf op de kaart!

Waar of hoe je ook van plan bent om te werven, uit onderzoek blijkt dat 90% van de kandidaten zich onder andere oriënteert op de website van de werkgever. Daarom is een "Werken Bij" website of landingspagina, die in één klap alle belangrijke en leuke informatie over jouw bedrijf weergeeft, een enorme stap naar een betere werving. Hier kan je ook de verhalen van je medewerkers, foto’s van gekke bedrijfsuitjes en informatie over de sollicitatieprocedure kwijt!

Vervolgens is het natuurlijk de kwestie om mensen naar deze pagina te leiden. Wist je dat 94% van de bedrijven die actief bezig zijn met employer branding social media gebruikt als communicatie medium? De combinatie van socialmedia en recruitment websites biedt dé mogelijkheid om aandacht te trekken richting jouw verhaal! Ideaal, gezien socialmedia top is om een specifieke doelgroep aan te spreken, tegen lagere wervingskosten dan traditionele manieren!

Hoe zet je dit om naar de praktijk?

Zoals eerder aangegeven, is het belangrijk om de juiste, interessante en relevante informatie op een compacte manier aan te bieden aan de kandidaat. Er is geen one-solution-fits-all voor employer branding, en ieder bedrijf is uniek in zijn aanbod. Buiten de eerder benoemde aandachtspunten, zijn hier nog een paar tips en reminders:

  • Een bedrijfsvideo is bijna niet meer weg te denken uit employer branding. Beelden zeggen meer dan duizend woorden, en een video over jouw bedrijf is daarin goud waard! Een kleine rondleiding door het bedrijf, een uitleg van jullie visie of een “dagje meelopen met” zijn erg nuttige toevoegingen die direct opvallen bij een kandidaat!
  • Ben uniek. Een bedrijfsvideo, 3D rondleiding of 360 graden camerabeelden zijn niet voor ieder bedrijf een optie, en dat hoeft ook niet! Podcasts, infographics, visuele vacatures en/of een starters-bonus kunnen ook erg aansprakelijk zijn, en zijn vaak kosten efficiënter!
  • Omschrijf jouw ideale kandidaat. Waar is jouw kandidaat in geïnteresseerd? Welke informatie is relevant, en waar ligt de focus van onze kandidaat? Hoe zoekt mijn kandidaat naar vacatures? Gaat mijn kandidaat een hele lap tekst lezen, of verwachten wij zijn/haar aandacht te trekken met een visuele vacature? Vaak focussen bedrijven erg op wat zij zoeken, maar niet op wie er zoekt. De beste manier om jouw kandidaat over te halen is afhankelijk van de kandidaten die je zoekt, en daar zit ook de kunst van online werven!

En onze laatste tip: Ben niet bang om te vragen! Wij denken graag met je mee, neem vrijblijvend contact met ons op!

Bron

Meer hulp nodig bij employer branding, of andere marketing werkzaamheden?
The DISTRIKT is hét full-service online marketing bureau in Eindhoven!

Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Job Alert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Job Alert weer deactiveren.

Welke vacatures wil je ontvangen?

Gekozen vakgebieden:

Je kunt meerdere vakgebieden toevoegen.


    Gekozen opleidingsniveaus:

    Je kunt meerdere opleidingsniveaus toevoegen.


      Wat is je voornaam?

      Op welk e-mailadres?