Brexit - gevolgen voor de logistieke sector
Na de keuze voor een 'Brexit' moeten de overheden zo snel mogelijk met elkaar in gesprek om de potentiele negatieve gevolgen voor de handel en transport te beperken.
Groot-Brittannië is een van de belangrijkste handelspartners van Nederland.
Na een Brexit zal Groot-Brittannië, met de Europese Unie en met een groot aantal landen in de wereld handelsakkoorden moeten onderhandelen en sluiten.
Dit proces vergroot de onzekerheden bij bedrijven.
Dagelijks rijden er ruim 500 Nederlandse vrachtauto's naar Groot-Brittannië.
Bijna de helft van de producten voor dit land bestaat uit landbouwproducten en levensmiddelen, zoals groente, fruit, vlees en eierproducten.
Ruim een derde bestaat uit handelsgoederen en containers (Bron CBS).
Naast wegtransportbedrijven zullen expediteurs en op- en overslagbedrijven ook de nadelige gevolgen ondervinden van dalende vervoersstromen tussen de Europese Unie en Groot-Brittannië.
Op veel terreinen staat de samenwerking in de EU onder druk.
Deze realiteit vraagt om een nieuwe gedeelde en gedragen visie op de toekomst van Europa als unie.
Bron : Transport en logistiek TNL.nl
Klik hier voor de logistieke vacature