Aantal latente baanzoekers neemt toe
Het aantal latente baanzoekers neemt toe. Daar tegenover staat dat de groep ‘niet baanzoekers’ kleiner wordt. Het wordt daarom belangrijker om wervingscampagnes op de latente doelgroep te richten. Om ze te verleiden is een andere strategie nodig, want latente baanzoekers bekijken niet iedere week jobboards zo meldt Intelligence Group (IG).
Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt
- De verwachte zoekduur neemt af: de periode die mensen inschatten om een nieuwe baan te vinden neemt af en ligt nu op 3,9 maanden;
- De sourcingsdruk neemt toe met 20% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, steeds meer mensen worden dus benaderd voor een (andere) baan;
- Meer mensen wisselden het afgelopen jaar van baan en gingen bij een nieuwe werkgever aan de slag;
- Meer mensen kregen een vast contract in het afgelopen jaar, zowel nieuwe baanvinders als mensen die van een flexcontract naar een vast contract gingen;
- Het aantal vacatures neemt toe: in 2018 groeide dit aantal naar meer dan 1 miljoen;
- De kansen van werknemers op de arbeidsmarkt stijgt, vooral door de groeiende vraag naar arbeid.
Bron: HR Praktijk