Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Nieuws
13-05-2022

8 praktische tips voor het verbeteren van de Candidate Journey voor jouw organisatie!

Zodra de zoektocht begint naar een nieuwe baan, die ook wel Candidate Journey genoemd wordt, kom je als kandidaat de nodige obstakels tegen. Aan jou als werkgever de taak om deze obstakels op te ruimen! De Candidate Journey is erg belangrijk omdat dit een beeld kan schetsen hoe jij als werkgever en organisatie zal zijn. Door een slechte Candidate Journey kun je goede sollicitanten kwijtraken en dit wil je natuurlijk niet. Wij helpen je graag om je Candidate Journey te optimaliseren en geven je daarom 8 praktische tips.

1. Maak de Candidate Journey inzichtelijk
De eerste stap is om deze Journey inzichtelijk te maken, zodat je weet waar je punten kunt verbeteren. Bedenk als bedrijf zijnde hoe je kan inspelen op de keuzes die een kandidaat maakt als ze op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging.
Er is zeker niet 1 Candidate Journey die geldt voor iedere doelgroep. Zorg er dus ook voor dat je voor de verschillende doelgroepen rekening houdt met de verschillende Journeys die zij afleggen.

2. Maak je vacature vindbaar
Er zijn vaak toch nog bedrijfspagina’s waar niet een kopje is met ‘werken-bij’ of waar de openstaande vacatures staan. Super zonde, want zo kun je meerdere goede sollicitanten mislopen. Mensen zijn van nature “lui”. We zijn eraan gewend dat we binnen een paar seconden alle informatie tot onze beschikking hebben door onze grote vriend Google. Duurt dit dus langer dan een paar seconden dan raak je al heel veel mensen kwijt.
Wil je goede kandidaten niet kwijtraken? Zorg er dan in ieder geval voor dat je vacatures te vinden zijn op jullie website of bij Banenrijklimburg!

3. Maak solliciteren makkelijk
Niemand zit erop te wachten om 25 vragen in te vullen voordat een sollicitatie verstuurd kan worden. En bedenk eens, is dat echt nodig? Volgens mij is het enige wat je in eerste instantie nodig hebt om te bepalen of iemand past binnen de functie en jouw bedrijf, het CV en de contactgegevens. Het aantal sollicitaties dat op een mobiel wordt gedaan stijgt ieder jaar weer dus houd hier rekening mee. Kan iemand bijvoorbeeld makkelijk een CV uploaden vanaf zijn mobiel? Een andere optie is dat je kandidaten de mogelijkheid tot WhatsApp solliciteren kan aanbieden of mensen zonder motivatiebrief laten solliciteren. Haal de drempel tot solliciteren omlaag zodat de instroom van sollicitanten omhoog gaat!

4. Bied hulp aan
Biedt kandidaten de mogelijkheid om meteen een vraag te stellen tijdens het lezen van de vacature. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een telefoon nummer achter te laten. Zo kunnen kandidaten makkelijk hulp zoeken bij het solliciteren of vragen stellen over onduidelijkheden in de vacature. Weer een drempel weg!

5. Maak het sollicitatieproces inzichtelijk
Sollicitanten vinden het fijn om te weten hoe het sollicitatieproces eruitziet. Ze verwachten een helder sollicitatieproces en eerlijkheid van de recruiters gedurende dit traject. Zorg er dus voor dat je hier duidelijkheid over schept. Dit hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Je kan bijvoorbeeld de fases van het proces benoemen, of sollicitanten mailen met een uitleg.

6. Houd het persoonlijk
We leven in een wereld waarin alles snel digitaliseert, zo ook in de recruitmentwereld. Maar het moet niet doorslaan. Persoonlijk contact is belangrijk. We zijn allemaal mensen en iedereen houdt van menselijk contact. Dit kun je al heel makkelijk bereiken door de sollicitant voor zijn gesprek even een berichtje te sturen om succes te wensen!

7. Spanning tijdens de Candidate Journey hoort erbij
De Candidate Journey kan natuurlijk niet alleen maar een proces vol plezier zijn. Hoeveel dingen je ook bedenkt om de Candidate Journey zo soepel en fijn mogelijk te maken, er hoort nou eenmaal ook onzekerheid en spanning bij de zoektocht naar een nieuwe baan. Een kandidaat zal door “negative touchpoints” moeten gaan. Probeer dus deze niet weg te halen, maar verzacht ze. Bij punt 1 zagen we dat kandidaten veel onzekerheid ervaren na het interview. Speel hierop in door kandidaten informatie te geven over hoe lang het duurt voordat ze iets zullen horen en houd ze na het gesprek op de hoogte over de voortgang. Transparantie, eerlijkheid en communicatie zijn key. Zo houd je niet onnodig kandidaten lang in spanning...

8. Eerlijkheid duurt het langst…
Een laatste punt dat ik nog wil maken is dat tijdens het hele proces het belangrijk is dat je eerlijk bent. Je wil je natuurlijk van je beste kant laten zien en super tof als je allemaal dingen bedacht hebt om de Customer Journey te verbeteren, maar als je te ver doorslaat waardoor een kandidaat een verkeerd beeld krijgt van de organisatie dan heeft dit op de lange termijn een negatief effect. Als die kandidaat namelijk bij jou in dienst komt en het beeld klopt totaal niet met de verwachting dan ontstaat er een teleurstelling en gaat iemand wellicht ook snel weer weg. Niet heel duurzaam. Je kan dus best een stapje extra zetten, maar ga niet te ver.

Wi,j als Banenrijklimburg, kunnen jou in ieder geval op weg helpen om te zorgen dat je vacatures makkelijk te vinden zijn! Ben jij nog op zoek naar nieuwe collega’s? Plaats dan snel je vacature op Banenrijklimburg!

Bron: Lev-HR

Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Job Alert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Job Alert weer deactiveren.

Welke vacatures wil je ontvangen?

Gekozen vakgebieden:

Je kunt meerdere vakgebieden toevoegen.


    Gekozen opleidingsniveaus:

    Je kunt meerdere opleidingsniveaus toevoegen.


      Wat is je voornaam?

      Op welk e-mailadres?