Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Nieuws
15-03-2022

8 originele manieren om nieuwe kandidaten te vinden!

In de huidige arbeidsmarkt is het geen makkelijke opgave om nieuw personeel te vinden. Tips zijn dus zeker welkom. Om toch op te vallen met jouw vacatures zijn dit 8 originele tips om toch die geschikte kandidaat te vinden.

 

1.Schrijf een vlotte, maar informatieve vacaturetekst

Misschien een makkelijke tip, maar nog altijd zien we veel vacatureteksten die niet veel zeggen voor de werkzoekende. Spreek je ideale kandidaat direct aan en vermijd vage termen. Dus zet niet ‘marktconform salaris’ neer bij arbeidsvoorwaarden, want dit zegt de werkzoekende niks. Wees eerlijk en informatief. De kans is dan veel groter dat de kandidaat zich eerder geroepen voelt om te solliciteren.

2.Maak een bedrijfsvideo

Wil je direct laten zien wat je bedrijf precies doet en de werknemers voor jou laten spreken hoe leuk het is om bij jou te werken? Laat dan een bedrijfsvideo maken! Je geeft namelijk gemakkelijk informatie en een goede sfeerimpressie van de werkvloer. Schakel een professioneel bedrijf in of zet een aantal creatieve werknemers aan het werk om dit te realiseren. Laat beelden zien van het werk, maar ook van de bedrijfsuitjes, vrijdagmiddagborrel, pingpong potjes in de lunch, etc. Zo geef je een goed beeld van een werkdag bij jouw bedrijf.

3.Verspreid je vacature via diverse social media kanalen

Heb je een leuke afbeelding laten opmaken of onze vorige tip over de bedrijfsvideo opgevolgd? Dan is het handig om deze ook direct via social media te verspreiden met een link naar de vacature! Als je echt wil opvallen is het handig om verder te kijken dan alleen Facebook, LinkedIn en Instagram. Bekijk ook of jouw doelgroep zich bevind op Youtube of Tiktok. Dit is zeker aan te raden wanneer je een jongere startersdoelgroep hebt voor jouw functies.

4. Laat mensen op een leuke manier solliciteren

Je krijgt misschien niet persé meer bekendheid voor je vacature, maar je filtert wel al een gedeelte van je kandidaten. Zo zie je direct wie over veel creativiteit beschikt en moeite wil doen om de baan te krijgen. Dus vraag voor een sollicitatiefilmpje of een creatief cv. Dit is met name een goede tip voor bedrijven binnen de marketing-, entertainment- en vormgeving branche.

5. Sta op de uitkijk voor goede starters

Waarom persé op zoek zijn naar die ervaren man, als je ook een jonge starter kan aannemen en hem het vak leren? Zeker in de huidige arbeidsmarkt is personeel met ervaring erg lastig te werven, terwijl starters nog vaak over het hoofd gezien worden door hun gebrek aan ervaring. Investeren in jonge werknemers kan je veel opleveren op de lange termijn. Benader dus ook scholen en universiteiten en vraag of je mag staan op arbeidsmarkt events voor laatstejaars. Hier kunnen zij zich oriënteren op de arbeidsmarkt en jij kunt ze direct warm maken voor een leuke baan bij jouw bedrijf. Anders kun je er ook altijd nog flyers neerleggen.

6. Organiseer een open dag

Wil je potentiële kandidaten direct laten zien hoe het bij jouw bedrijf is? Dan is een open dag een goede manier! Je kunt een rondleiding geven, speeddates houden om een soort voorselectie te maken en nog veel meer. Hebben ze interesse? Dan kun je ze direct uitnodigen om officieel te solliciteren.

7. Werven via jouw medewerkers

De kans is best groot dat jouw werknemers mensen kennen die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Laat dus weten aan je personeel dat je op zoek bent naar nieuwe collega’s en vraag of zij mensen kennen die geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Als ze interesse hebben kun je beter zelf contact met ze opnemen. Dan voelen ze zich ook echt gewild. Om je huidige personeel te motiveren, zou je ook een beloning kunnen geven aan diegene die een kandidaat aanbeveelt die uiteindelijk ook wordt aangenomen.

8. Adverteer gericht op de juiste doelgroep

Dat je kunt adverteren om nieuw personeel te vinden is niks nieuws. Het probleem is dat veel werkgevers niet weten hoe ze dit zo efficiënt mogelijk kunnen doen. Een van de belangrijkste dingen om te weten is waar jouw doelgroep zich bevindt. Wanneer je dit weet, is het makkelijk om het juiste medium te gebruiken voor jouw advertenties. Zoek je bijvoorbeeld studenten? Adverteer dan bij scholen, festivals en bioscopen. Een oudere doelgroep bereik je bijvoorbeeld weer sneller langs de snelweg of (lekker ouderwets) in de krant.

Dit geldt ook voor advertenties via social media. Zo zul je op Facebook sneller mbo-personeel vinden dan op LinkedIn. Daarentegen vind je op LinkedIn weer meer hbo- en wo-kandidaten. Met onze Job Marketing campagnes brengen wij jouw vacature bij de juiste doelgroep, waardoor jij de geschikte kandidaat vindt.

Kern van het verhaal: opvallen is belangrijk! Neem de tijd om een toffe wervingscampagne op te zetten waarmee je de meeste aandacht trekt. Onderdeel hiervan blijft ook het plaatsen van jouw vacature op vacaturewebsites, zoals Banenrijklimburg. Zo zorg je ervoor dat je overal te vinden bent!

Bron: YoungCapital

Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Job Alert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Job Alert weer deactiveren.

Welke vacatures wil je ontvangen?

Gekozen vakgebieden:

Je kunt meerdere vakgebieden toevoegen.


    Gekozen opleidingsniveaus:

    Je kunt meerdere opleidingsniveaus toevoegen.


      Wat is je voornaam?

      Op welk e-mailadres?