Kandidaten
/_images_upload/X7KQo9e_UAZm6WoW.png
Alle vacatures in Limburg onder één dak!

Zit er een vacature voor jou tussen?

/_images_upload/X743uFzL8EMCpPq_.jpg
Focus op jouw carrière
Schrijf je in voor onze Job Alert!
Snel zoeken

Lessen uit de topsport die helpen bij het thuiswerken

Christianne Giezenaar 19-11-2020 15:00
Categorieën: Algemeen

blog_image:article_banenr_16057954125fb67e545dd41.png:end_blog_image

De invloed die thuiswerken heeft op onze fysieke en mentale gezondheid wordt nog wel eens onderschat, aldus leiderschapscoach Godelieve Meeuwissen. Genoeg slapen, voldoende bewegen, goed eten en ontspannen. Het is allemaal nodig om het thuiswerken vol te kunnen houden.

Klachten als gevolg van het thuiswerken worden vaak weggewimpeld. “Thuiswerkers hebben het gevoel dat ze niet mogen zeuren omdat ze geen vitaal of fysiek zwaar beroep hebben. Onzin. Acht uur lang achter een beeldscherm zitten, dat is pas zwaar”, aldus Meeuwissen. Om ons te weren tegen de negatieve effecten van het thuiswerken, adviseert zij om lessen te trekken uit de topsport. “Thuiswerkers rollen uit hun bed en beginnen met werken. Dan moet je meteen scherp zijn, maar sporters beginnen ook niet met koude spieren aan een wedstrijd.”

Warming-up
Zo pleit Meeuwissen voor een warming-up. Eerder zat die al ingebouwd in de reis naar het werk, legt ze uit. “Tijdens die reis kon je wakker worden en even nadenken over wat je die dag ging doen of wat je wilde zeggen tijdens een vergadering.” Als gevolg van de coronacrisis reizen we meestal niet meer richting kantoor, waardoor Meeuwissen adviseert om zelf een warming-up te verzinnen. “Trek andere kleren aan, doe alsof je naar kantoor gaat door eerst buiten een rondje te lopen of bouw iedere ochtend opnieuw je werkplek op. Dat soort ritueeltjes helpen je je mentaal voor te bereiden op een nieuwe werkdag.”

Om geconcentreerd te kunnen werken is het belangrijk om te focussen op één taak. Meeuwissen: “Zet je telefoon op ‘niet storen’ en laat alleen de belangrijke mensen weten hoe ze je kunnen bereiken als het dringend is. Zet pushberichten van de apps op je telefoon uit. En volg je graag het nieuws, doe dit dan op vaste momenten. Er is altijd nieuws, als je dat constant gaat bijhouden word je tureluurs.”

De kracht van pauze nemen
Het is ook heel belangrijk om pauze te nemen. En dan wel op een goede manier. “Tijdens sportwedstrijden zijn pauzes standaard ingebouwd. Op kantoor zijn dat vaak de wandelingetjes naar de koffieautomaat of de gesprekken met collega’s. Toch denken thuiswerkers vaak dat ze met genoeg koffie, acht uur achter elkaar kunnen doorwerken.” Het idee daarachter is dat als je doorwerkt, je meer tijd over hebt voor leuke dingen aan het einde van de dag. Maar zo werkt het niet, zegt Meeuwissen. Ze baseert deze mening op een onderzoek waaruit bleek dat mensen in staat zijn om 52 minuten geconcentreerd te werken. Na deze 52 minuten neemt de concentratie af.

Haar advies: zet iedere 52 minuten een kookwekker. Loopt die af dan neem je pauze. Die pauzes hoeven niet langer dan drie minuten te duren. Het is belangrijk om tijdens zo’n pauze iets te doen wat niets te maken heeft met het werk. “Ik ken veel mensen die een paar minuten keiharde muziek aanzetten en daarop dansen.” Lachend: “Zelf ga ik wel eens op de trampoline van mijn kinderen staan.” Het is beter om tijdens deze pauzes even niet op je telefoon te kijken. “Dat zijn te veel prikkels en dat zorgt ervoor dat je niet echt kunt ontspannen.”

Voeding
Haar volgende tip is om te eten op vaste tijden. “Thuis zijn we vaak in de buurt van eten, waardoor het verleidelijk is om meer te eten. Als je vaste tijden afspreekt met jezelf maak je er eerder een momentje van. Je kunt dat koppelen aan een sociale activiteit. Door met iemand anders te eten of met een vriend te bellen tijdens de lunch.”
Naast gezond eten en genoeg bewegen is het ook belangrijk om goed te slapen. “Ex-wielrenner Joop Zoetemelk zei ooit dat hij de Tour heeft gewonnen in bed. Zeven á acht uur slapen per etmaal heeft een positief effect op alles wat we doen.”

Goede coach
Om af te sluiten benadrukt Meeuwissen het belang van een leidinggevende die het goede voorbeeld geeft. “Iedere sporter heeft een coach nodig. Het probleem is dat leidinggevenden vaak een slecht voorbeeld zijn. Je ziet chefs urenlang vergaderen zonder pauze te nemen of - als zij het druk hebben – vage mails uitsturen met onduidelijke vragen. Dan zijn er de chefs die voor of na werktijd mailtjes blijven sturen en daarmee stilzwijgend de verwachting uitspreken dat een ander daarop reageert. Trek een grens! Sporters moeten ook tijdig hun rust pakken.”

Een wijze les voor leidinggevenden en werknemers: durf te stoppen met werken. Het is voor iedereen goed om daarin grenzen aan te geven. “Spreek een tijd af dat je afsluit en je laptop dichtklapt, die tijden kun je ook doorgeven aan familieleden en collega's. Dat schept duidelijkheid over wanneer je wel en niet aan het werk bent.”

Bron: Trouw

Je kunt alleen op dit artikel reageren indien je bent ingelogd
Mercedes-Benz Customer Assistance Center Maastricht
Envida Thuiszorg
PSW.
Janssen Kerres Automotive
Vista college!
Citaverde College!
Laurentius
Onderwijsgemeenschap Venlo & Omstreken!
Gemeente Sittard-Geleen
Gilde Opleidingen!
MET ggz, de korste lijn naar herstel
Wil ook jij bij Sevagram werken? Kijk hier voor alle vacatures!
Krijg jij al een warm gevoel bij Adelante? Bekijk dan alle vacatures.
Stichting Pergamijn als werkgever? Vindt hier alle vacatures!
Meewerken aan actuele, statistische informatie? Bekijk snel de vacatures van CBS.
Vivantes, ouderenzorg
SNOW WORLD
Werken bij Refresco.
Saillant Collection Hotels
WP Haton
SVO PL.
Flextronics, live smarter
Radar, zo wil ik leven
Veiligheidsregio Zuid-Limburg!