Voor werkgevers
Vacatures in je mailbox? Stel jouw jobalert in!
Nieuws
18-03-2024

Aan de slag met Employer Branding? Verbeter eerst jouw fundament

Omdat bedrijven zich richten op Employer Branding, is het ook belangrijk om de fundamenten van het wervingsproces kritisch in vraag te stellen. Maar hoe leg je een solide basis voor je inspanningen op het gebied van Employer Branding? In dit artikel laten we je vijf snelle manieren zien om meteen aan de slag te gaan.

1. Blijf bereikbaar

Dit lijkt misschien voor de hand liggend, maar het is uiterst belangrijk. is altijd bereikbaar voor potentiële kandidaten. Vaak komen er klachten binnen van kandidaten over onbeantwoorde e-mails en telefoontjes naar HR-managers of HR-medewerkers. Dit kan nadelig zijn voor de verwerving van personeel, vooral op een arbeidsmarkt waar er meer banen zijn dan kandidaten.

Zorg er dus voor dat er duidelijke regels zijn over wie het contact overneemt bij afwezigheid, bijvoorbeeld tijdens vakantie of ziekte. Omdat gemiste oproepen en onbeantwoorde e-mails ertoe kunnen leiden dat een concurrent met een aantrekkelijk aanbod talent onder jouw neus vandaan kunnen halen. Wees daarom altijd waakzaam en reageer tijdig om talentverlies te voorkomen.

2. Efficiënter selecteren

Het lijkt begrijpelijk om kandidaten grondig te willen screenen, maar moet je daar echt zoveel rondes voor plannen? En hoe gestroomlijnd is het proces eigenlijk? Veel stappen kunnen worden samengevoegd. Het is niet ongebruikelijk dat kandidaten meerdere keren dezelfde ronde doorlopen met verschillende personen. Waarom niet een gezamenlijk overleg met de HR-manager en de algemeen directeur? En als de kandidaat al op kantoor is voor de volgende ronde, waarom stel je hem dan niet meteen voor aan de teamleden?

Een ander ding om te overwegen is de tijd tussen de rondes. Als dit enkele weken duurt, is het misschien tijd om het proces te heroverwegen. Hierdoor kunnen kandidaten zich onbelangrijk voelen, vooral als andere potentiële werkgevers eerder actie ondernemen. Het zou zonde zijn om tijdens de voorbereiding op de volgende ronde een kandidaat te verliezen.

3. Transparantie in het wervingsproces

De behoefte aan een gestructureerd sollicitatieproces is vanzelfsprekend. Zorg er daarom voor dat je vooraf een duidelijk beeld hebt van waar de kandidaat op zit te wachten. Hoeveel rondes zijn er? Wat gebeurt er in elke ronde? En wie zullen de kandidaten ontmoeten tijdens het proces? Om dit helder in beeld te brengen, is het goed om dit plan vooraf te maken en te delen met de kandidaat.

Dit schept niet alleen duidelijkheid, maar zorgt er ook voor dat het proces binnen een redelijke termijn wordt afgerond. Net als bij het plannen van een reis vóór een vakantie, is het belangrijk om een ​​overzicht te hebben van waar je heen gaat en wat je kunt verwachten. Want laten we eerlijk zijn, niemand stapt in het vliegtuig zonder te weten waar zijn bestemming is.

4. Bied een aantrekkelijk totaalpakket aan

In veel vacatures wordt vaak gebruik gemaakt van clichés uit de bedrijfscultuur, zoals informele teams. Maar wees eerlijk: is dit echt een stimulans voor kandidaten om hun huidige baan op te zeggen? In de huidige arbeidsmarkt hebben de meeste kandidaten al een (goede) baan en een vast contract.

Kandidaten neigen meer naar bepaalde arbeidsvoorwaarden, waaronder het salaris en bijbehorende voordelen. Gebruik daarom het euroteken in de tekst van je vacature en zet meteen secundaire arbeidsvoorwaarden onder de aandacht, zoals: vakantiedagen, pensioenuitkeringen, laptop of auto van de zaak en carrièremogelijkheden. Bij Banenrijklimburg ontwikkelen we maatwerk Employer Branding campagnes die precies zijn toegespitst op de doelgroep van jouw vacature(s). Transparantie in jouw aanbod zal meer kandidaten aantrekken dan vage beloftes.

5. Blijf trouw aan je beloftes

Als je in een vacature of sollicitatiegesprek open bent over salaris, bonusregelingen of deeltijdvoorwaarden, is het belangrijk om je aan je woord te houden. Soms schetsen veel bedrijven een te optimistisch beeld van de werkelijkheid. Dit trekt misschien op de korte termijn kandidaten aan, maar leidt op de lange termijn alleen maar tot teleurstelling en verloop. Daarom is het van belang om beloftes na te komen, ook voor de daaropvolgende onderhandelingen over de salarisniveaus. Afwijking hiervan kan het wantrouwen en enthousiasme onder potentiële kandidaten vergroten en uiteindelijk het werkgeversmerk en de reputatie beschadigen.

Wil je je basis versterken en het maximale halen uit Employer Branding? Bij Banenrijklimburg ontwikkelen we maatwerk Employer Branding campagnes die precies zijn toegespitst op de doelgroep van jouw vacature(s). Ontvang vandaag nog jouw maatwerk Employer Branding campagne en trek de juiste kandidaten aan! 

Bron: Frankwatching.com
Terug naar alle items

Vacatures
in je mailbox?

Schrijf je in en we houden je op de hoogte
Job Alert instellen

Vacatures in je mailbox

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.
In elke ontvangen e-mail kun je jouw Job Alert weer deactiveren.

Welke vacatures wil je ontvangen?

Gekozen vakgebieden:

Je kunt meerdere vakgebieden toevoegen.


    Gekozen opleidingsniveaus:

    Je kunt meerdere opleidingsniveaus toevoegen.


      Wat is je voornaam?

      Op welk e-mailadres?